Vak voorbereiding

De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp: voorbereiding, oplevering en eindbeoordeling.

De roadmap behandelt onderwerpen als media, het structureren van tutorials, beoordeling, studentgemeenschappen en hybride onderwijsmodellen. Het begeleid je langs negen essentiële vragen voor het ontwerpen van een cursus. Elke vraag is voorzien van tips, suggesties en extra informatiebronnen. Klik op de visual hieronder om aan je interactieve roadmap reis te beginnen of download de PDF hier.

Voordat je je online cursus gaat aanpassen of maken, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Raadpleeg de Gedragscode onderwijs op afstand van Universiteit Leiden en zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de inclusieve onderwijsvisie van Universiteit Leiden. Meer informatie vind je op deze pagina.
  • Identificeer de leerdoelen. Meer informatie vind je hier.
  • Het kan erg waardevol zijn om samen met andere docenten aan het herontwerp van je programma te werken, zo kan je ideeën en tips uitwisselen.
  • Zoek uit of er al bestaand materiaal beschikbaar is van vorige jaren of andere Open Educational Resources (OER) die je zou kunnen gebruiken. Dit bespaart je kostbare tijd. Meer informatie vind je op deze pagina.
  • Bekijk welke opties je hebt voor digitaal toetsen en zoek op welke instructies jouw faculteit of instituut hiervoor voorschrijft.

Video's & visuals

Het gebruik van visuele hulpmiddelen in je lessen kan studenten helpen om de inhoud te verduidelijken, het onthouden van informatie voor langere tijd aanmoedigen, hun cognitieve belasting minimaliseren, hun aandacht richten op de belangrijkste onderdelen van de les, saaiheid voorkomen en hen motiveren om deel te nemen aan het leerproces. Je kunt het gebruiken om complexe theorieën of concepten te vereenvoudigen of te visualiseren, een overzicht te geven van kernbegrippen, een vergelijking te maken tussen tegengestelde theorieën of onderzoeksresultaten weer te geven.

Je kan bijvoorbeeld kennisclips, een podcast of een infographic maken voor je studenten. Je kunt er ook voor kiezen om je studenten als opdracht video's of visuals te laten maken, waarmee ze hun onderzoeksresultaten kunnen presenteren of complexe informatie kunnen samenvatten.

Om te beginnen kun je je PowerPoint slides verbeteren om je studenten geïnteresseerd te houden. Je kunt deze (Engelse) video bekijken over het maken van een visuele stijlgids voor je slides, die je helpt bij het kiezen van de juiste kleuren, lettertype en lettergrootte, afbeeldingen en logo. Je kunt dit template van het Centre for Innovation als voorbeeld gebruiken om je eigen visuele stijlgids te maken. Wees creatief!

Meer informatie over het maken van video's voor je onderwijs vind je in de videotoolkit van Universiteit Leiden.

FAQ

In de meeste gevallen hangt de beslissing om een bepaalde tool te gebruiken af van wat je wilt bereiken. Weet dat er niet altijd één juist antwoord is en dat het ook een geldige redenering kan zijn om te kiezen voor datgene waarmee jij en jouw studenten het meest vertrouwd zijn.

Om meer te lezen over de verschillende videoplatforms, kan je dit artikel raadplegen om de opties te vergelijken. Voor andere beslissingen, bekijk het tool overzicht of neem contact op met support medewerkers die jou kunnen adviseren in het vinden van de juiste oplossing.

Om een webcam (met microfoon) aan te vragen, kun je dit formulier in de ISSC Helpdesk invullen. Je haalt de apparatuur op bij de servicebalie voordat het college begint.

Voor meer advies over het gebruik van audiovisuele apparatuur tijdens colleges en presentaties kun je terecht bij de audiovisuele dienst (AV-dienst) van jouw faculteit. Als je advies of ondersteuning nodig hebt bij het opnemen van colleges en het verspreiden van video's kan je contact opnemen met de videocoördinator van jouw faculteit.

Bekijk dit interactieve overzicht met onderwijsactiviteiten die je in jouw onderwijs kunt toepassen.

Op de medewerkerswebsite staat momenteel de meest actuele informatie over het organiseren van digitaal toetsen. Je kunt ook de Engelse webinars 'Online formative assessment' en 'Online assessment for remote teaching' kijken (log in met je ULCN-personeelsaccount) of lees de Universiteit Leiden handleidingen 'Handleiding Digitaal toetsen' en 'Tips for tests and assessment' (ENG).

bekijk alle FAQ

Gerelateerde artikelen

  • In dit artikel worden de basisprincipes van het ontwerpen van onderwijs uitgelegd: hoe je haalbare leerdoelen formuleert, onderwijs- en leeractiviteiten vindt die studenten helpen…

  • Het bijhouden van de voortgang van studenten is cruciaal om studenten in staat te stellen de gewenste leerresultaten van je cursus te bereiken. Wanneer je een cursus…

  • Inclusief onderwijs is altijd belangrijk, maar hybride onderwijs kan extra uitdagingen met zich meebrengen.

  • Om online onderwijsactiviteiten effectief te kunnen uitvoeren, maken we gebruik van verschillende videotools, namelijk Kaltura Live Room, Microsoft Teams, Zoom en Microsoft Teams…