Checklist: Voorbereidingen

Remote Teaching

Checklist: Voorbereidingen

Checklist: Voorbereidingen

Nadat je de inhoud van je vak of sessies hebt voorbereid, is het tijd om les te geven. Neem nog snel even deze checklist door voordat je begint.

Algemeen

De sleutel tot succes is voorbereiding. Dit is niet alleen belangrijk voor sessies die live zijn: ook weblectures die worden opgenomen hebben baat bij een goede voorbereiding.

  • Upload de herziene syllabus.
  • Deel je verwachtingen met je studenten:
    • Leg uit wat de context is, welk programma ze gaan volgen en wat je van hen verwacht.
  • Doe een beta-test: laat iemand je cursus doorlopen, zodat missende bestanden, niet-werkende links en andere onvolkomenheden uit de cursus gevist kunnen worden.
  • Test de upload functionaliteiten die studenten zullen gebruiken om hun werk in te leveren. Dit voorkomt last-minute inlever-stress.
  • Vertel dat deze maatregelen tijdelijk zijn en dat iedereen zijn best doet om het onderwijs zo goed mogelijk door te laten gaan.
  • Maak de communicatielijnen expliciet.
  • Bereid je studenten voor op leren op afstand:

Live Sessies

  • Zet alles klaar en test de techniek uitgebreid, alsof het al de echte sessie is.
    • Vraag een collega of student om je te helpen het droog te oefenen.
    • Doorloop alle stappen van je presentatie, doe alsof het je echte online les is.
    • Check de verbindingen van video, audio, scherm delen, input van deelnemers, etc.
    • Check alle functionaliteiten, zoals de bevoegdheden van de deelnemers, quizzen, het beantwoorden van vragen, etc.
  • Zorg dat je ondersteuning vanuit de faculteit hebt als back-up.
  • Leg aan de deelnemers uit wat ze kunnen verwachten van de sessie en de docent/sessie-leider/moderators.
    • Hoe lang duurt de sessie?
    • Wat is het tijdsschema? Is het programma opgebroken in verschillende delen?
    • Is er interactie mogelijk met de docent?
    • Zijn er werk groepjes?
    • Zijn er moderators? Zo ja, wie zijn dat en wat is hun rol precies?
  • Leg aan de deelnemers uit wat er van hen wordt verwacht:
    • Moeten ze actief deelnemen? Zo ja, vertel ze welke middelen ze hebben voor video, audio en tekst.
    • In kleine groepen is het goed om de deelnemers zich aan elkaar voor te laten stellen.
    • Wanneer mogen er vragen gesteld worden? En aan wie?
    • Wat wordt er verwacht als er in groepjes moet worden samengewerkt (als dat onderdeel van het programma is)?
  • Voeg een opstart-slide aan je presentatie toe.
    • Vraag om geduld en begrip mochten er zich technologische problemen voordoen.
    • Wat moeten de deelnemers checken voordat de sessie begint (audio, video, etc.)?
    • Wat gebeurt er bij technische problemen?
    • Mocht de technologie uitvallen, zijn er dan andere communicatiemiddelen die worden ingezet (bijvoorbeeld mail, Blackboard announcements, etc.)?
    • Zet je verwachtingen van de sessie, de rol van de studenten en de context ook op deze slide.