Kaltura Live Room voor onderwijs

Remote Teaching

Kaltura Live Room voor onderwijs

Kaltura Live Room voor onderwijs

Voor meer informatie, raadpleeg de handleiding en deze pagina over veel voorkomende problemen van de Universiteitsbibliotheek Leiden. Hier kun je de huidige status van Kaltura Live room bekijken: https://kalturavirtualstatus.k... Je kunt een directe link naar het LU Kaltura Video Portaal hier.

Kaltura Live Room is een online tool waarmee je interactieve werkcolleges kan geven. Het is een omgeving waarin je je powerpoint kan tonen en college kan geven, een video kan tonen, een quiz kan laten maken of studenten in groepjes kan laten discussiëren.

Deze tool is niet geschikt voor:

  • Niet-interactieve colleges; hiervoor kan Kaltura Capture gebruikt worden
  • Groepen groter dan 100 personen. Neem contact op met de helpdesk voor informatie over het gebruik van Kaltura voor grotere groepen. Neem contact op met de videocoördinator van je faculteit voor informatie over het gebruik van Kaltura voor grotere groepen.
  • Groepen studenten in verschillende tijdzones
  • Samenwerking voor kleine groepen studenten (hierover wordt MSTeams* aangeraden)

*Meer informatie over het gebruik van deze tool in het onderwijs volgt binnenkort. Het maken van opnames is in deze tool niet toegestaan, vanwege privacy concerns.

Een Live Room met 40-99 deelnemers
Bij meer dan 40 deelnemers, raden we aan een moderator aan te wijzen die de vragen van de studenten in de gaten houdt, en deze naar jou als presenter kan doorgeven. Je kan eventueel ook een student vragen de moderator te zijn en de spokesperson te zijn van de groep

Een Live Room met minder dan 40 deelnemers
Bij minder dan 40 deelnemers, lukt het waarschijnlijk om zelf de chat in de gaten te houden en antwoord te geven op alle vragen.

Advies bij het geven van een interactieve lecture
Manage de verwachtingen: geef bijvoorbeeld aan dat je eerst een onderwerp gaat uitleggen en dat erna tijd is voor vragen. In de tussentijd kunnen studenten wel vragen in de chat stellen of hun hand opsteken.

Gebruik van webcamera’s en het opnemen van lectures
Het gebruik van een webcamera voor lessen mag alleen worden gedaan als deze van toegevoegde waarde is voor de les of een noodzakelijk onderdeel van de les. Als het niet nodig is, moeten alle studenten hun camera hebben uitgeschakeld.

Als je jouw lezing wilt opnemen moet je de nodige stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat dit op een privacy bewuste manier gebeurt.

Raadpleeg deze privacy richtlijnen voor opnemen voor informatie over het opnemen van colleges op een AVG-conforme manier, toestemming vragen aan studenten en meer.

Wat heb ik nodig om met Kaltura Live Room te werken?

  • Een stabiele internet connectie
  • Een laptop of desktop, bij voorkeur met camera
  • Microfoon, van de laptop zelf of via een koptelefoon of headset
  • Toegang tot Chrome of Firefox als browser

Let op! Denk eraan dat het een computer veel geheugencapaciteit kost om een Live Room te hosten. Denk daarom aan het volgende:

  • Start regelmatig je computer of laptop opnieuw op om tijdelijk geheugen vrij te maken.
  • Sluit andere browsers en applicaties wanneer je een Live Room open hebt
  • Laat Live Rooms geen uren open staan; ook dit kost capaciteit.

Hoe maak ik een Kaltura Live Room aan?

Voor alle actuele informatie rondom het opzetten van een Kaltura Live Room, het toevoegen van deelnemers, technische vragen en informatie over functionaliteiten kan je de up-to-date Kaltura Live Room handleidingen op de Leiden University Video Services blog raadplegen.

Going live: het modereren van de sessie

Voor het eerst live gaan is spannend: je ziet de studenten niet, je hebt de tools nog niet in de vingers en met een beetje pech heb je last van technische storingen. Help jezelf door je goed voor te bereiden en te oefenen met de tool. Onze suggestie is om alle support pagina’s van het onderdeel ‘moderate your session’ te bekijken en alle 10 pagina’s door te nemen. Open erna zelf een Live Room en oefen met de verschillende handelingen, bij voorkeur met een of enkele collega’s.

Een succesvol interactief college

Oefening baart kunst: elke nieuwe sessie zal beter gaan dan de vorige. Desondanks kan je met de volgende tips al een goede, eerste sessie neerzetten:

    • Maak een lesplan met voldoende interactiviteit. Wees niet langer dan 7 minuten aan het woord.
    • Zorg dat je geoefend hebt met collega’s of studenten, zodat je de werking van de knoppen onder de knie hebt.
    • Maak een playlist met daarin je powerpoint, evt je quiz en eventuele video’s.
    • Begin de sessie met verwachtingsmanagement: wanneer kunnen studenten vragen stellen? Is er een moderator? Wat als een webcam of microfoon niet werkt? Hoe lang gaat de sessie duren? Welk gedrag wordt wel en niet verwacht?
    • Praat tegen de studenten als iets niet lukt, dan weten ze waarop ze aan het wachten zijn en kunnen ze eventueel helpen.
    • Zet op de eerste slide dat de les wel/niet wordt opgenomen en hoe studenten hun webcam en microfoon kunnen testen en welke browsers worden ondersteund.
    • Voeg wanneer er wordt opgenomen de volgende tekst toe aan de begin slide:
      Dit college zal worden opgenomen om [doel in te voegen]. Als u uw video niet wilt laten filmen, zet uw camera dan niet aan tijdens de les. Deze opname wordt beschikbaar gesteld via de Videoportal. De opname zal beschikbaar zijn tot [datum invoegen wanneer u de video wilt verwijderen]. Deze opnames kunnen indien nodig gebruikt worden voor verdere scholing.
    • Gebruik de Live Session checklist van de last minute teaching tips.
    • Gebruik de (engelstalige) template for slides die je hier kunt downloaden.
    • Houdt rekening met het behouden van de toegankelijkheid van de lessen. Voor tips zie de Toegankelijkheid van Afstandsonderwijs pagina.