Moderatoren

Moderatoren houden bij hoe betrokken studenten zijn en wat ze tegen elkaar zeggen, zien welke studenten extra hulp nodig hebben en kunnen helpen bij technische problemen.

De moderator zorgt ervoor dat er een veilige leeromgeving is. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er negatief commentaar wordt gegeven of dat er studenten over het hoofd worden gezien. Het modereren van een online les is intensief, maar de interactie draagt in grote mate bij aan de leerervaring. Als docent definieer je de rollen die jij en de moderator zullen hebben en communiceer je dit ook naar de studenten.

Waarmee kunnen moderatoren helpen?

  • Technische basisondersteuning voor jezelf en je leerlingen. Moderatoren zijn getraind in Kaltura Live Room en Microsoft Teams en kunnen helpen bij het oplossen van problemen met de webcam of microfoon en bij het vinden van de juiste knoppen om (bijvoorbeeld) schermen te delen of om de opname te starten of te stoppen.
  • Verwelkomen van je leerlingen in de kamer. Je moderator zal aanwezig zijn in de kamer vanaf het begin, wat betekent dat je moderator in staat zal zijn om studenten toe te laten in de kamer en welkomstberichten en richtlijnen voor de gemeenschap te geven aan alle aanwezigen.
  • Samen met de studenten aantekeningen maken.
  • Bij de docent aangeven, desnoods een samenvatting als het er veel zijn, wat de vragen van studenten zijn. Dit maakt de input van studenten zichtbaar en de docent kan er op reageren.
  • Het omhooghouden van hint kaarten terwijl ze zichtbaar zijn in de rol van een tv-regisseur.

Waarmee kunnen de moderatoren niet helpen?

  • Het oplossen van grote technische problemen, die moeten worden geëscaleerd naar ISSC. Je moderator kan niet helpen met internetconnectiviteitsproblemen of problemen met de stabiliteit van het platform.
  • Het fungeren als een onderwijsassistent. Moderatoren sluiten zich aan bij je les om de online omgeving voor iedereen comfortabel en veilig te maken. Ze kunnen geen les- of leerverantwoordelijkheden op zich nemen of helpen bij de planning.

Kaltura Live Room, Microsoft Teams & Zoom

Drie tools die we momenteel gebruiken om hybride onderwijs te geven zijn Kaltura Live Room, Microsoft Teams en Zoom. Hier zijn een paar handige manieren om bepaalde functionaliteiten van deze software te gebruiken als moderator.

Kaltura Live Room

  • Notities: de notitie functie kan gebruikt worden om links en andere algemene informatie die studenten nodig hebben tijdens het volgen van de les te delen.
  • Hand opsteken: Zeg van tevoren hoe je deze functie gaat gebruiken tijdens de live sessie. De moderator kan helpen door je te wijzen op wie er aan de beurt is en deze persoon live te zetten met microfoon aan.
  • Geef je moderator presentator rechten: dit betekent dat de moderator de moderator chat kan (zie hieronder), en zichzelf live kan zetten om de vragen en bijdrages van de studenten te delen. Ook is verdere technische ondersteuning makkelijker op deze manier.
  • Hint kaarten: de moderator kan gebruik maken van post-it's of uitgeprinte hint kaarten, om via duidelijke symbolen regieaanwijzingen te geven, bijvoorbeeld om aan te geven dat mensen moeten afronden, dat hun geluid slecht is, etc.
  • Technische problemen: De moderator kan helpen om technische problemen op te lossen door deze link naar de testpagina te delen.
  • Chat kanalen:
    • Algemeen: studenten kunnen hier commentaar geven of reflecteren, en kleine vragen stellen aan elkaar of de moderator.
    • Vragen: deze speciale chat is voor grotere vragen, die de moderator aan de docent kan voorleggen.
    • Moderator chat: alleen zichtbaar voor mensen met de juiste rechten. Hier kan even overleg plaatsvinden tussen docent en moderator ter coördinatie tijdens de les. In het algemeen kan de docent zich concentreren op deze chat, terwijl de moderator de andere kanalen in de gaten houdt.

Microsoft Teams

  • Chat: studenten kunnen hier commentaar geven of reflecteren en kleine vragen stellen aan elkaar of de moderator. De moderator kan vragen samenvoegen en voorleggen aan de docent.
  • Hintkaarten: de moderator kan gebruik maken van post-it's of uitgeprinte hintkaarten om via duidelijke symbolen in beeld aanwijzingen te geven, bijvoorbeeld dat mensen moeten afronden, dat hun geluid slecht is, etc.
  • OneDrive: de moderator kan een document starten waarin studenten gemeenschappelijke notulen kunnen maken van de les.

Lees dit document voor meer informatie over wat een moderator voor je kan doen in de drie hoorcollege tools.

FAQ

Voor het aanvragen van moderatie support kan je dit formulier van de ISSC Helpdesk invullen. Vraag de moderatie support meerdere dagen van tevoren aan.

Bezoek deze pagina op de website voor meer didactische informatie over het toevoegen van een moderator aan je les.

bekijk alle FAQ

Gerelateerde artikelen

  • Wil je grote groepen (webinar) of kleine groepen (seminar) studenten bereiken in een online setting?

  • De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp:…

  • Het onderstaande overzicht toont de belangrijkste onderwijstools die beschikbaar zijn bij Universiteit Leiden. Gebruik de filteropties om de juiste tools te vinden voor jouw…

  • Om online onderwijsactiviteiten effectief te kunnen uitvoeren, maken we gebruik van verschillende videotools, namelijk Kaltura Live Room, Microsoft Teams, Zoom en Microsoft Teams…