Ondersteuning van individuen of kleine groepen

Remote Teaching

Ondersteuning van individuen of kleine groepen

Ondersteuning van individuen of kleine groepen

Een-op-een communicatie is essentieel in veel academische settings, zoals scriptiebegeleiding, het geven van feedback en bijlessen. Bij online werken is (video)bellen de meest voor de hand liggende methode, omdat het het meest overeenkomt met echte live communicatie.

Je zou dit kunnen gebruiken...

  • Voor coaching, supervisie en het geven van feedback. In deze kleine setting kan je begeleiding geven met betrekking tot het werk en de voortgang van de studenten.
  • Om je studenten te helpen zich gezien en gehoord te voelen, zo draag je bij aan hun motivatie en betrokkenheid.

Houd rekening met

  • Zowel de methode als de boodschap bij het geven van feedback. In een online context, vooral wanneer er geen video aan te pas komt, kunnen dingen sterker overkomen dan bedoeld.
  • Niet iedereen voelt zich op zijn gemak bij het gebruik van de camera. Hoewel het sterk aan te raden is om videogesprekken te voeren, kunnen deelnemers, als ze dat niet willen, beter bellen (of alle camera's uitzetten).

Opties & Voorbeelden

In het geval van gevoelige informatie of bij het toelichten van gegeven feedback is het aan te raden om real live communicatie te simuleren.

  • (Video) bellen
    Je kunt gewone telefoongesprekken, Skype voor Business of Microsoft Teams gebruiken. Voor het laatste kan het gebruik van screensharing je boodschap ondersteunen. Wees je ervan bewust dat online vergaderingen vaak wat langer duren dan de vergaderingen in het echt.
  • Gedeelde documenten
    Je kunt One Drive gebruiken om studenten te laten meewerken aan een document, maar ook om feedback te geven op dit document door opmerkingen of suggesties toe te voegen. Studenten kunnen met het gegeven commentaar werken of je kunt dit tijdens een gesprek bespreken als je in real-time in het document werkt.
  • Email
    Inhoudelijke feedback kan ook via e-mail worden gegeven, hoewel je er rekening mee moet houden dat schriftelijke feedback vaak sterker en minder genuanceerd overkomt. Het is daarom aan te raden om wat extra tijd te reserveren om de feedback uit te werken als dat nodig is.

Relevante Tools

Tools ondersteund door Leiden Universiteit

Overige tools

  • Telefoon gesprekken