Online communicatie synchroniciteit

Remote Teaching

Online communicatie synchroniciteit

Online communicatie synchroniciteit

Wanneer je online onderwijs verzorgt, zal de communicatie met je studenten er anders uitzien. Je zal een nieuwe manieren moeten vinden om in contact te komen met je studenten en (her)overwegen wanneer je wat deelt, en welk kanaal je hiervoor gebruikt. Er zijn twee verschillende manieren om te communiceren in het online onderwijs:

  • Synchroon: dezelfde tijd, verschillende plaats
  • Asynchroon: andere tijd, andere plaats

Hoewel het universitair onderwijs in Leiden over het algemeen gericht is op synchrone en offline ontmoetingen bieden asynchrone methoden (zoals forums, discussiefora, chats en vooraf opgenomen lezingen en presentaties) nog veel meer mogelijkheden. Door met deze alternatieve methoden te werken heb je meer tijd om je studenten te begeleiden en hen op te leiden tot academische professionals. Synchrone en asynchrone elementen kunnen beiden online plaatsvinden.

Synchrone communicatie zal altijd een belangrijke rol spelen in het online onderwijs, bijvoorbeeld bij het geven van feedback of het begeleiden van opdrachten,maar het toevoegen van enkele asynchrone methoden aan een vak of college kan veel voordelen hebben. Deze staan hieronder per activiteit vermeld.

Hoorcolleges

  • Lesgeven in kortere tijdspannes (video's van max. 8 min.) is lang niet zo vermoeiend als een volledige live-sessie, waardoor het makkelijker wordt om goede kwaliteit te leveren in een remote setting.
  • Er is minder afhankelijkheid van een stabiele verbinding.
  • Vooraf opgenomen materiaal kan hergebruikt worden (en verkleint de kans op enthousiaste viervoeters of huisgenoten die onverwacht in beeld verschijnen ).
  • De planning en de structuur van je lecture staan vast waardoor je er zeker van kan zijn dat alle content aan bod komt en je alle gewenste activiteiten kan behandelen.
  • Je kunt ook je studenten vragen om elementen van de cursus voor te bereiden (bijv. video's, screencasts of podcasts).

Discussie forums

  • Er is meer tijd om bijdragen te schrijven en erover na te denken.
  • Het stelt de studenten in staat om wetenschappelijke bronnen te vinden en tegelijkertijd bij te dragen aan een discussie.
  • Schriftelijke discussies kunnen later worden bestudeerd ter voorbereiding op tentamens of kunnen als referentie worden gebruikt.
  • Er kunnen meerdere discussies tegelijkertijd plaatsvinden en studenten kunnen indien gewenst aan meerdere discussies tegelijk deelnemen.

Zelfregulerend vermogen & inzet

  • A-synchrone elementen stimuleren de groei van zelfregulering en autonomie van de studenten.
  • Voor sommige studenten is het misschien makkelijker om deel te nemen aan een a-synchrone en schriftelijke discussie, dan aan een synchrone variant in bijvoorbeeld een videocall.

Praktische overwegingen

  • Wanneer je lesgeeft binnen verschillende tijdzones, is asynchroon lesgeven de aangewezen oplossing.
  • Omdat je minder tijd kwijt bent aan het toespreken van de volledige groep studenten (waardoor er niet veel interactie mogelijk is), is er meer tijd beschikbaar om studenten te begeleiden, betrokken te zijn bij de inhoud, feedback te geven en opdrachten te begeleiden. Je deelt de beschikbare synchrone tijd dus anders is.
  • Doordat je minder afhankelijk bent van een stabiele verbinding, loop je minder kans om tegen ernstig storende internet problemen aan te lopen: je kunt namelijk in de meeste gevallen zonder problemen een paar minuten later iets uploaden of reageren.
  • Het kan een enorm voordeel zijn om flexibeler te werken, ook voor studenten die hun studie met een baan combineren, met huisgenoten samenwonen, gezondheidsproblemen hebben of voor anderen zorgdragen.