Kaltura Live Room: Problemen oplossen

Remote Teaching

Kaltura Live Room: Problemen oplossen

Kaltura Live Room: Problemen oplossen

Voordat je het probleem oplossen start met een van de onderstaande onderwerpen willen wij vragen om een harde refresh uit te voeren in je browser venster (van de kanaal pagina of de 'course' media gallery).

Een hard refresh verwijderd geen settings of cookies van andere pagina's!

Een harde refresh voer je uit middels de CTRL+SHIFT+R combinatie en graag daarna ook de CTRL+F5 optie.

Webcam/microfoon werken niet (browser blokkeert toegang)
webcam/microfoon werkt niet (geblokkeerd door privacy settings)
Microfoon/audio werkt niet (andere oplossingen)
Geen geluid
Kan niet in de kamer komen (waiting for host)
Enable live room optie niet aanwezig
Opzetten van meerdere moderatoren
Ondersteunde bestanden
Screen sharing niet mogelijk
Zwart scherm tijdens het delen van het scherm
YouTube videos
Sessie onderbrekingen
Andere problemen
Minimum hardware vereisten
Minimum internet vereisten
Hardware eninternet aanbevelingen
Tablets en mobiele telefoons
iOS iPhones en iPads
Android telefoons en tablets
Wanneer Kaltura Live Rooms of het videoplatform niet werkt
Breakout room 0

Webcam/microfoon werken niet (browser blokkeert toegang)

Wanneer u een pop-up krijgt zoals hieronder weergegeven, volg dan de onderstaande stappen:

  • Druk op het slotje links van de URL in uw browser. Dit opent een beveiligingstabblad.
  • Klik op de X achter de 'Blocked Temporarily' tekst voor zowel de Microfoon als de Camera.
  • Vernieuw de webpagina.
  • Druk op 'Allow/Toestaan' in de pop-up zoals hieronder weergegeven. Vink eventueel het vakje 'Remember this decision' aan om deze optie te onthouden voor toekomstig gebruik. U kunt deze beslissing altijd ongedaan maken door de bovenstaande stappen te volgen.

Webcam/microfoon werkt niet (geblokkeerd door privacy settings)

Een ander probleem dan het eerste dat we hebben uitgelegd, wordt veroorzaakt door het feit dat de privacyinstellingen krap zijn (wat meestal een goede zaak is).

Er zijn twee pop-ups die verschijnen als dit het geval is. De eerste, zoals hieronder weergegeven, wordt gegeven vanuit de Live Room applicatie.

De tweede pop-up die wordt getoond (niet altijd) wanneer de privacyinstellingen de hoofdoorzaak zijn, is de pop-up die hieronder wordt getoond:

Als u de bovenstaande pop-up krijgt, kunt u daarop klikken om naar het tabblad met de privacyinstellingen te gaan.

Als u de bovenstaande pop-up niet heeft gekregen of deze per ongeluk te snel heeft verborgen, kunt u de volgende stappen volgen om naar de pagina met de privacyinstellingen te gaan.

  • Klik op de zoekbalk rechtsonder in de Windows-taakbalk zoals hieronder weergegeven:
  • Type: Privacy
  • Het gemarkeerde resultaat moet 'Privacy settings' zijn, zo niet, zoek het dan op (zoals hieronder weergegeven).
  • Klik op de knop 'Privacy-instellingen' om de instellingenpagina te openen.
  • De 'Privacy instellingen' pagina opent op het tabblad 'General/Algemeen'. We zijn op zoek naar de tabbladen 'Camera' en 'Microfoon' die zich aan de linkerkant van dit scherm bevinden (zoals hieronder weergegeven).
  • Click op de ‘Camera’ tab om deze te openen.
  • Kijk voor de rubriek 'Apps toegang geven tot uw camera' of ‘Allow apps to access your camera’, zoals hieronder weergegeven.
  • Druk op de 'Aan/Uit-schakelaar' om deze op 'Aan' te zetten. De knop ziet er dan als volgt uit (zie onderstaande afbeelding).
  • Herhaal bovenstaande stap voor de microfoon!

Microfoon/Audio werkt niet (andere oplossingen)

Wanneer de bovenstaande stappen geen verlichting geven van de problemen is de laatste stap die u kunt nemen het typen van 'Geluidsinstellingen' of 'Sound settings' in de zoekbalk (in de Windows taakbalk zoals hieronder weergegeven).

  • Na het typen van 'Geluidsinstellingen' of ‘Sound settings’ in de zoekbalk, drukt u op enter om het voorkeursvenster voor geluidsinstellingen te openen.
  • Klik op de knop 'Problemen oplossen' of ‘Troubleshoot’ onder de geluidsbron (uitvoer of invoer) die u wilt herstellen. Zoals te zien is in de onderstaande afbeeldingen (respectievelijk voor Output en Input).
  • Na het klikken op 'Problemen oplossen' of 'Troubleshoot' wordt er een pop-up venster geopend dat probeert uw geluidsbronnen te detecteren.
    • Als u meerdere geluidsbronnen beschikbaar heeft, moet u de bron kiezen die u wilt oplossen.
  • Na het selecteren van de geluidsbron die u wilt oplossen, klikt u eenvoudigweg op 'Volgende' of 'Next' om Windows te laten proberen problemen te detecteren die uw geluidsbron doen falen en vervolgens Windows het probleem voor u te laten oplossen.

Geen geluid

Als je een woonkamer binnenkomt, kun je iemand zien praten, die door anderen wordt gehoord, maar je hoort nog steeds niets, er kunnen een paar dingen zijn die je kunt doen.

  • Controleer de audio-instellingen door op het luidsprekerpictogram in de taakbalk van Windows te drukken.
  • Als het pictogram er als volgt uitziet, is uw audio gedempt:
  • Om het geluid in te schakelen, klikt u op het bovenstaande pictogram om de geluidsinstellingen voor het huidige apparaat te openen.
  • Klik op de gedempte luidspreker om deze uit te schakelen.
  • Als het luidsprekerpictogram echter wordt weergegeven alsof het speelt (zoals hieronder weergegeven), moet u mogelijk een ander uitvoerapparaat selecteren.
  • Om een ander uitvoerapparaat te selecteren, drukt u op het circumflex-icoon (^) rechtsboven in de onderstaande afbeelding om een lijst met actieve audioapparaten te openen.
  • Druk simpelweg op een ander apparaat in de lijst om deze te activeren.

U Wordt gevraagd een wachtwoord in te voeren voor de live room

Bij het betreden van een live kamer wordt u gevraagd om een wachtwoord, maar een wachtwoord is niet ingesteld door de gastheer.

  • Wanneer u al als gast een live-room heeft bezocht en nu een moderator of ingelogde gebruiker bent, kan het voorkomen dat u een scherm krijgt zoals hieronder weergegeven:
  • Druk op het slotje links van de URL in uw browser. Dit opent een beveiligingstabblad.
  • Klik op 'Clear Cookies and Site Data'.

Kan niet in de kamer komen (waiting for host)

Wanneer u het bericht 'Wachten op de host om de sessie te starten' krijgt, is uw kanaalhost nog niet in de kamer gekomen (zoals hieronder getoond).

Als u de gastheer bent zijn er echter verschillende dingen die ervoor kunnen zorgen dat dit bericht verschijnt. Om dit probleem op te lossen kunt u de volgende stappen proberen:

  • Log in op video.leidenuniv.nl (of BlackBoard/BrightSpace).
  • Open het kanaal of de cursus waar de Live Room wordt gehost.
  • Druk op de knop 'Launch Live Room' (zoals hieronder weergegeven).

Bovenstaande stappen moeten u toegang geven tot de woonkamer. Als dit niet werkt, moeten we misschien de cookies van uw browser schoonmaken en de browser opnieuw opstarten voordat we het opnieuw proberen.

  • Druk op het slotje links van de URL in uw browser. Dit opent een beveiligingstabblad.
  • Klik op 'Clear Cookies and Site Data'. Of druk op het tabblad 'cookies' in het venster en verwijder ze van daaruit.

Enable live room optie niet aanwezig

Als u de stappen in het hoofdstuk ‘Create a channel for your room‘ hebt gevolgd, maar de optie 'Newrow Live Room inschakelen' niet ziet zoals hieronder weergegeven. Neem contact op met het ISSC om toegang te vragen tot de tool (als je geen docent bent, raadpleeg dan je facultaire video coordinator.

Opzetten van meerdere moderatoren

Wanneer u een host bent voor een Live Room wilt u misschien extra moderatoren hebben die de deelnemers kunnen muteren/un-mute, de chat en de vragen en antwoorden kunnen bekijken, of hun eigen sectie kunnen hosten tijdens uw lezing.

In Blackboard en/of Brightspace voeg je een gebruiker toe en stel je de rol van die gebruiker in op een van de volgende rollen zodat die gebruiker een moderator wordt in je Live Room:

  • Marker/Grader
  • Teaching Assistant/Assistant Instructor
  • Instructor
  • Course Builder

Voor kanalen aangemaakt op video.leidenuniv.nl voeg een nieuwe gebruiker toe aan het kanaal met een van de volgende rollen (stappen voor het toevoegen of bewerken van een gebruiker zijn te vinden in de handleiding):

  • Moderator
  • Manager

Wees je ervan bewust dat met bovenstaande rollen ook rechten en verantwoordelijkheden voor die persoon komen. Een Manager rol kan bijvoorbeeld uw kanaal bewerken en een cursus bouwer of instructeur kan bijvoorbeeld uw cursussen bewerken... wees er zeker van dat de gebruiker die u toevoegt weet wat hij of zij kan en vooral niet moet doen!

Ondersteunde bestanden

  • Presentaties — PPTX
  • Video — MP4, MOV, AVI, WMV
  • Beeld — PDF, PNG, JPG
  • Document — DOCX
  • Spreadsheet — XLSX
  • Audio — MP3

Het toevoegen van grote Powerpoint presentaties kan een tijdje duren om te verwerken, als uw presentatie groter is dan 20 pagina's vragen we u te overwegen de presentatie te exporteren als een PDF en deze in plaats daarvan te uploaden naar de live room. Dit zal resulteren in een snellere verwerking van het bestand, terwijl de ervaring van de presentaties vergelijkbaar blijft (zie hieronder).

Merk op dat het toevoegen van Powerpoint presentaties ertoe zal leiden dat het systeem foto's maakt van de presentatie om deze te kunnen delen. Dit betekent dat er niet meer op de inhoud van de Powerpointpresentatie kan worden geklikt. Voeg eventueel ingesloten video's toe aan de afspeellijst.

Screen sharing niet mogelijk

Bij het werken aan Mac OS X Catalina (10.15) moet je toestemming geven om je scherm te delen voordat het mogelijk is. Wanneer u geen pop-up heeft gekregen met de vraag om toestemming of wanneer u per ongeluk toestemming heeft gekregen, volg dan deze stappen om toestemming te geven.

  • Klik op het pictogram 'Systeemvoorkeuren' of ‘System Preferences’ in uw dock om het te openen.
  • Klik op het apple-icoontje in de bovenste navigatiebalk van uw computer.
  • Selecteer ‘System Preferences’.
  • Selecteer ‘Security & Privacy’.
The System Preferences window
  • Selecteer het tabblad 'Privacy'.
  • Scroll door de linkerkolom tot u 'Schermopname' vindt en selecteer deze.
  • Vink in de sectie 'Schermopname' of ‘Screen Recording’ het vakje aan dat overeenkomt met 'Google Chrome' en/of 'Firefox'.

Zwart scherm tijdens het delen van het scherm

Het starten van het delen van het scherm op het tabblad dat de Live Room-sessie toont, kan leiden tot een fout en een zwart scherm. Vermijd dit! Om op te lossen:

Sluit de huidige sessie voor het delen van het scherm. Open het browsertabblad dat u wilt weergeven in een ander browservenster en open het delen van het scherm in dat venster opnieuw.

YouTube videos

In het geval dat u probeert YouTube-video's te tonen, maar ze zijn ofwel niet in de tool zelf te vinden, ofwel niet goed af te spelen, kunt u de link van de video in de chat of notities delen of de YouTube-video toevoegen aan uw Kaltura-media en deze toevoegen aan de Live Room via de optie Videobibliotheek.

Om een YouTube-video toe te voegen aan uw Kaltura media, volgt u de stappen als volgtomschreven.

Sessie onderbrekingen

We hebben van tijd tot tijd meldingen ontvangen dat mensen problemen ondervinden bij het mislukken van sessies.

Er zijn een paar dingen die we kunnen adviseren:

  • Schakel uw eigen camera uit! Dit verlaagt de bandbreedte en de verwerkingseisen aanzienlijk.
  • Verberg andere gebruikers webcams om de bandbreedte en verwerkingseisen te beperken.
    • Ga met de muis over het hoofdvenster (met het whiteboard, de presentatie of anderszins).
    • Klik op de 'Hide webcams' knop die zich meestal in de linkerbenedenhoek bevindt (zoals hieronder getoond).
  • Sluit alle andere programma's:
    • Terwijl Microsoft Office licht oogt is deze zeer zwaar belastend voor uw systeem.
    • Adobe in het algemeen is een zeer zwaar op het systeem set van programma's en gebruikt ook kostbare video middelen die nodig zijn om de videostreams te transcoderen.
    • Alle andere software die u hebt geopend, maar niet onmiddellijk nodig hebt.
  • Start uw browser opnieuw op (en sluit alle tabbladen behalve de live room).
  • Herstart uw computer (we hebben de neiging om onze computers dag en nacht aan te laten staan, maar dit veroorzaakt ook eigen problemen zoals geheugen en CPU-zwaartepunten, het is over het algemeen verstandig om eens in de zoveel tijd opnieuw op te starten.
  • Probeer een andere browser:
    • Chrome is goed, maar het is ook een 'beest', het is erg zwaar op de computer. Probeer FireFox en kijk of dit een verschil maakt.

Als bovenstaande tips niet helpen, willen we graag uw situatie horen en proberen u te helpen uw problemen op te lossen. Raadpleeg het volgende hoofdstuk om contact op te nemen.

Andere problemen

Voordat u verder gaat in dit subhoofdstuk dient u te controleren of er problemen zijn gemeld op de volgende statuswebsite:

https://kalturavirtualstatus.kaltura.com/

Als het probleem wat u ervaart hierboven niet aangegeven staat dan kunt u als laatste redmiddel een harde verversing van het browser venster proberen via: CTRL-SHIFT-R of CTRL-F5.

Wanneer u problemen ondervindt met uw sessie, raadpleeg dan de onderstaande lijst met hardware- en netwerkvereisten en volg de onderstaande stappen voordat u contact opneemt met de ISSC helpdesk (en verwijs naar het feit dat u de onderstaande stappen hebt gevolgd, geef de link naar de Live Room (zoals https://smart.newrow.com/room/?xxx-xxxx) en geef een tijdstempel voor wanneer u de supportlogs hebt ingediend, zodat we het ticket kunnen kruisen met de logs):

  • Klik op de drie (verticaal uitgelijnde) punten in de taakbalk van de Live Room.
  • Kies in het uitklapmenu dat wordt geopend voor 'Instellingen'.
  • Scroll indien nodig naar beneden in het pop-up venster 'Settings' en kies 'Submit Support Logs'.
  • Er wordt een nieuw pop-up venster geopend waar u 'Submit Support Logs' kunt klikken.
  • Vink een vakje aan voor het betreffende probleem:
    • Webcam Quality (wanneer uw of andere gebruikers webcams problemen veroorzaken in uw sessie).
    • Microphone Quality (wanneer uw of andere gebruikers microfoons problemen veroorzaken in uw sessie).
    • Content Playback (wanneer het afspelen van content zoals een powerpoint presentatie, YouTube video of anderszins problemen geeft tijdens uw sessie). Kopieer deze tekst ook in je ISSC helpdesk ticket.
  • Geef een beschrijving van uw probleem in het veld 'Message'. Probeer te beschrijven welke stappen je hebt genomen om de problemen (opnieuw) te produceren, zodat het supportteam deze problemen nauwkeurig kan controleren en reproduceren en hopelijk een oplossing kan bieden.
  • Laat het selectievakje voor 'Stuur logs' aangevinkt!

Minimum hardware vereisten:

  • Computer met Windows 7 of hoger (10 aanbevolen).
  • Browser (up to date): Chrome, FireFox, Edge.
  • Pentium 4 of betere SSE2 capable processor.
  • 1Gb RAM.
  • Een Surface PRO 2 of Surface PRO 3

Minimum internet vereisten:

In de eerste plaats raden wij u aan om verbinding te maken met het internet via een fysieke verbinding in plaats van via WiFi. Dit vanwege het feit dat er veel externe factoren zijn die WiFi onbetrouwbaar kunnen maken voor live-sessies met een hoge doorvoercapaciteit. Hieronder vindt u een lijst met minimale vereisten om deel te nemen aan een Live Room-sessie. Voor een host raden we aan om minstens het dubbele van de onderstaande vereisten te hebben.

  • Deelnemen met webcam en microfoon: 2 Mbps upload, 2 Mbps download
  • Doe mee met de microfoon: 1.5Mbps uploaden, 2 Mbps downloaden
  • Doe mee zonder webcam of microfoon: 1 Mbps upload, 2 Mbps download

U kunt uw actieve internetverbinding controleren via:
https://smart.newrow.com/room/testPage/

Omdat u uitzendt is het ook belangrijk om uw aanhoudende uploadsnelheid te controleren. U kunt uw aanhoudende uploadsnelheid hier controleren (test voor minimaal gedurende 2 minuten):
http://pa-publish-speedtest.kaltura.com:1935/

Hardware en internet aanbevelingen

  • Computer met Windows 10 (up to date).
  • Browser (up to date): Chrome, FireFox, Edge.
  • Minimaal een dual core CPU met vier threads. Hoger is altijd beter.
  • 8 GB RAM. Hoger is altijd beter.
  • Bedraade internet verbinding.
  • Minimaal 4 Mbps duurzame upload- en downloadverbinding.
    • Test je upload speed hier. Test voor minimaal gedurende 2 minuten

Tablets en telefoons:

Hoewel we het gebruik van de tool met een tablet of smartphone niet aanraden, worden de volgende apparaten wel ondersteund vanwege de beperkte gebruikerservaring die u zult ontvangen:

iOS (iPhones en iPads)

Om Newrow Smart op de iPhone te gebruiken, heb je het nodig:

  • iPhone 5S of later
  • Safari
  • iOS 11 of later

Om Newrow Smart op de iPad te gebruiken, heb je het nodig:

  • iPad Mini 3, iPad Air, iPad Pro, iPad (2017) of later
  • Safari
  • iOS 11 of later

Android (telefoons en tablets)

Om Newrow Smart op Android-telefoons of -tablets te gebruiken, heb je het nodig:

  • Android 4.0 of later
  • Chrome

Smartphone camera toont niet in landscape mode

Als uw camera-feed uw foto als een portait met zwarte vulling links en rechts van het scherm toont, kantel dan uw telefoon of tablet naar de liggende modus.

Als er zich problemen voordoen, ga dan naar het subhoofdstuk "Problemen oplossen" waar we een FAQ met mogelijke problemen en oplossingen zullen bewaren.

Wanneer Kaltura Live Rooms of het videoplatform niet werkt

- Wanneer Video.leidenuniv.nl niet werkt, probeer dan het LMS (Brightspace of Blackboard), wanneer deze niet werken, gebruik dan MS Teams.
- Wanneer Live Rooms on LMS niet werkt, probeer dan het videoplatform op video.leidenuniv.nl, wanneer dat niet werket, gebruik dan MS Teams.

Breakout room 0

Breakout room 0 is momenteel zichtbaar in de lijst van rooms wanneer je de breakout room optie start. Deze room kan echter niet gebruikt worden. Wanneer je hier mensen in sleept of het systeem er automatisch mensen in zet is de oplossing om de room weer te laten werken het leeg maken van deze breakout room en de mensen in een andere te plaatsen. Tevens kan deze room niet worden verwijderd.