Toetsing

Het bijhouden van de voortgang van studenten is cruciaal om studenten in staat te stellen de gewenste leerresultaten van je cursus te bereiken. Wanneer je een cursus (her)ontwerpt, is het belangrijk om voor elke activiteit te beslissen welk type toetsing en feedback je geeft en hoe deze zal worden gegeven.

Toetsing is om verschillende redenen belangrijk. Het heeft invloed op:

  1. De benadering die studenten kiezen ten opzichte van leren.
  2. Hoeveel tijd ze zullen besteden aan studeren.
  3. In hoeverre ze zich zullen verdiepen in het curriculum.
  4. De vraag of ze de belangrijkste concepten en thema's van het onderwerp zullen begrijpen.

Daarom is het van cruciaal belang om toetsvormen te kiezen waar studenten het meeste baat bij hebben en die hen helpen hun doelen te bereiken. Er zijn verschillende soorten toetsing, maar het meest voorkomende onderscheid wordt gemaakt tussen formatieve en summatieve toetsing.

Formatieve toetsing

Het doel van formatieve toetsing is om het leerproces van studenten te monitoren. Het wordt gebruikt om na te gaan hoeveel je studenten tot nu toe hebben geleerd en om te bepalen welke onderwerpen of onderdelen meer aandacht moeten krijgen. Meestal is formatieve evaluatie niet bedoeld voor een cijfer, maar voor jou als docent om inzicht te krijgen in hoe je je cursus kunt aanpassen aan de behoeften van je studenten. Het belangrijkste is dat formatieve toetsing je studenten helpt om zich te concentreren op wat goed gaat, wat verbeterd moet worden en hoe ze aan die aspecten kunnen werken. Dat is de reden waarom feedback een van de belangrijkste onderdelen van deze toetsvorm is.

Summatieve toetsing

Het doel van summatieve toetsing is om het leren van de student aan het einde van de cursus te evalueren. De vorm varieert en hangt af van je eigen keuzes. Het eindcijfer kan bijvoorbeeld alleen afhangen van de eindopdracht, of het kan berekend worden uit verschillende opdrachten die tijdens de cursus gemaakt werden. Het is ook een manier om de prestaties van je studenten te standaardiseren zodat de resultaten vergeleken kunnen worden.

Tips

  • Wees specifiek. Stel specifieke en duidelijke vragen. Bijvoorbeeld vragen als “Hoe verhoudt dit zich tot model a en b?” of “Wat is het verschil tussen theorie a en b?” helpen studenten zich te concentreren op wat belangrijk is en welke vaardigheden en kennis ze moeten toepassen.
  • Zorg voor een platform. Geef aan waar en hoe de studenten de vragen moeten beantwoorden. Gebruik bijvoorbeeld een discussieforum in Brightspace, de chat of een poll in de videotool of PresentersWall om hun antwoorden te verzamelen.
  • Beoordeel snel en doeltreffend. Quizzen kunnen automatisch directe feedback verschaffen. Het enige dat je hoeft te doen is een quiz aan te maken in Brightspace, Kaltura Live Room, Microsoft Teams of Zoom en de juiste antwoorden en feedback eenmalig in te vullen. Door naar de antwoorden van studenten te kijken, kun je een beter beeld krijgen van de moeilijkheden die studenten tegenkomen. Bovendien kan je meer diepgaande feedback direct in de klas bespreken of kunnen studenten dat aan elkaar geven tijdens peer feedback opdrachten. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je eventueel ook open vragen gebruiken. Deze vorm kan goed gebruikt worden voor zelfbeoordelingen en examenvoorbereiding. Meer informatie over hoe je dit kan doen kun je vinden op deze Brightspace Screensteps pagina of in deze Kaltura blog van de bibliotheek (EN). Gebruik deze tips en adviezen van Brigham Young University om meerkeuzevragen van goede kwaliteit te maken.
  • Vergeet de feedback niet. Als docent wordt er van je verwacht dat je feedback geeft aan de studenten. Studenten hechten grote waarde aan je mening en oordeel, willen graag weten hoe ze ervoor staan, maar het geven van feedback kost veel tijd. In sommige gevallen kan peer feedback net zo effectief zijn, met als extra voordeel dat beide partijen kunnen leren van het proces en het bijdraagt aan de academische ontwikkeling van je studenten. Lees deze pagina voor meer informatie.
  • Kies verstandig. Houd rekening met het type taken die je voor de toetsing wilt gebruiken. Het is mogelijk om studenten te beoordelen op een vooraf gespecificeerde basis, bijvoorbeeld meerkeuzevragen, wat betekent dat er voor de studenten minder vrijheid zal zijn om zichzelf en hun individuele denken uit te drukken. Het is echter ook mogelijk om meer open taken te gebruiken die een andere, creatievere aanpak vereisen. Je kunt studenten bijvoorbeeld vragen een opstel of een ander soort tekst te schrijven, een groepsproject te doen te doen, etc. Dit soort taken kan studenten helpen dieper in een probleem te duiken en het beter te begrijpen, wat soms waardevoller kan zijn dan een brede opdracht.

Het is belangrijk te begrijpen dat er niet één gouden formule is en dat de keuzes die je maakt zo goed mogelijk moeten passen bij de doelstellingen van de cursus en het curriculum. Het ene type toetsing kan het best passen bij het ene vak, maar kan een averechts effect geven bij het andere vak. Je kunt ons artikel over constructive alignment bekijken, waar meer informatie wordt gegeven over de afstemming tussen leerdoelen, onderwijsactiviteiten en beoordeling.

FAQ

Op de medewerkerswebsite staat momenteel de meest actuele informatie over het organiseren van digitaal toetsen. Je kunt ook de Engelse webinars 'Online formative assessment' en 'Online assessment for remote teaching' kijken (log in met je ULCN-personeelsaccount) of lees de Universiteit Leiden handleidingen 'Handleiding Digitaal toetsen' en 'Tips for tests and assessment' (ENG).

bekijk alle FAQ

Gerelateerde artikelen

  • De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp:…

  • In dit artikel worden de basisprincipes van het ontwerpen van onderwijs uitgelegd: hoe je haalbare leerdoelen formuleert, onderwijs- en leeractiviteiten vindt die studenten helpen…