Implementatie

Je kunt een groot verschil maken door bij het ontwerpen van je programma rekening te houden met de implementatie.

Als het gaat om het implementeren van online programma's, zijn er 3 componenten om rekening mee te houden.

  1. De locatie: Waar leren je studenten? Thuis, in een gezamenlijke ruimte van een studentenhuis, in een studieruimte, op een andere locatie of een mix van deze locaties? Als docent is het belangrijk om rekening te houden met de mogelijkheden en mogelijke gevolgen van die locatie. Zijn er meer afleidingen of is het moeilijk om met een bepaalde indeling te werken? Vergeet niet om rekening te houden met de manier waarop je met de privacy van je studenten (en met je eigen privacy) omgaat wanneer er vanuit huis gewerkt of gestudeerd wordt..
  2. Rol van de facilitator: Je rol en aanwezigheid kunnen verschillend zijn, afhankelijk van de methode van de leerervaring (online/offline /combinatie). Bij alle online elementen is het essentieel om als docent online aanwezig te zijn, voldoende technische ondersteuning te verzorgen en de verwachtingen te managen.
  3. Studenteninteractie: Er zijn 3 types van studenten interactie die in overweging moeten worden genomen bij het (her)ontwerpen van elke leerervaring. Student-content interactie, student-docent interactie en student-student interactie. In het algemeen leidt meer interactie tot betere resultaten, onafhankelijk van het type interactie (student,content of docent), zolang de interactie relevant, relateerbaar en van toegevoegde waarde is voor de leerervaring. Neem de tijd om te onderzoeken hoe je dit soort interacties wilt integreren in de leerervaring.