Gebruik van Open Educational Resources

Bestaande open digitale leermiddelen zijn digitale leermiddelen die openbaar beschikbaar zijn voor gebruik in het hoger onderwijs en dragen bij aan Open Science. Het omvat een grote variatie van verschillende leermiddelen. Daarnaast kan het tijd besparen om inhoud met een hoge kwaliteit te hergebruiken, in plaats van het zelf te moeten maken.

Een goede uitleg van het concept is te vinden op deze pagina van SURF. Voor advies over het maken van eigen interactieve open digitale leermiddelen verwijzen wij naar de ICTO of videocoördinator van je faculteit, het Centre for Innovation en de adviezen in de Videotoolkit van Universiteit Leiden.

Houdt er rekening mee dat je alleen gebruik mag maken van het digitale lesmateriaal als de copyrights dit gratis gebruik toestaan. Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar een Creative Commons License of andere licentie. Bij twijfel kan je het auteursrechten steunpunt van de UBL om hulp vragen.

Het beoordelen van bestaande open digitale leermiddelen betekent ook het beoordelen van deze leermiddelen op kwaliteit en niveau voordat je tot toepassing kunt overgaan. Je zult zelf een beoordeling moeten maken of een (student)assistent vragen om het voor je te doen, aangezien er geen gestelde standaarden zijn. Ook kan je samen met vakgenoten een stappenplan voor kwaliteitsbeoordeling maken.

Er zijn verschillende manieren om open digitale leermiddelen te vinden die bij je vak passen. Hieronder vind je een overzicht van betrouwbare bronnen en databases.

Het inzetten van bestaande open digitale leermiddelen is vergelijkbaar met het inzetten van artikelen en boeken die niet van eigen hand zijn. Uiteraard doe je aan bronvermelding. Je leest hier wat de gebruikelijke methoden zijn. Er zijn wel enkele technologische beperkingen, bijvoorbeeld hoe je video’s kunt implementeren in het leermanagementsysteem. Zie hiervoor de Brightspace handleiding.

Vind je niet wat je zoekt? Overweeg dan om in samenwerking met collega’s uit het veld, mogelijk vanuit meerdere Nederlandse universiteiten, nieuw materiaal te maken. Door de lasten te delen kom je samen verder. Zie hiervoor het voorbeeld van het paramedisch portaal voor het HO.

Indien je zelf overweegt om je materiaal openbaar beschikbaar te stellen, dan raden wij de licentie CC-BY-NC -SA aan, of overleg met het auteursrechten punt van de UBL.

Voor verder advies over het maken van eigen interactieve open digitale leermiddelen verwijzen wij naar het Centre for Innovation, de Videotoolkit van Universiteit Leiden en de adviezen op deze website.

FAQ

De Universiteitsbibliotheek Leiden biedt veel online diensten aan, zoals digitale collegeplanken, informatie over auteursrecht, ondersteuning op het gebied van informatievaardigheden, hulp met het creëren van links naar tijdschriftartikelen en (e-)boeken, videodiensten en online workshops. Bezoek hun website voor meer informatie.

bekijk alle FAQ