Inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs is altijd belangrijk, maar hybride onderwijs kan extra uitdagingen met zich meebrengen.

De toegankelijkheid van je onderwijs is een van de belangrijkste dingen om te overwegen. Je wilt niet dat studenten delen van je programma missen omdat hun toegang wordt belemmerd. Dit houdt in dat je rekening moet houden met verschillende scenario's, waaronder scenario's waarin audio, beeldmateriaal of een stabiele internetverbinding niet van toepassing is. Je moet ook rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van je studenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan studenten met een psychische stoornis, chronische ziekte, taal- of rekenstoornis, visuele of auditieve beperkingen of zwangere studenten. De Universiteit Leiden biedt extra ondersteuning aan deze studenten. Door toegankelijkheid te integreren in je onderwijs kan je als docent hier ook aan bijdragen.

Tijdens vier verschillende fasen van je onderwijs kun je ervoor zorgen dat het voor iedereen toegankelijk is: het ontwerpen en voorbereiden van je onderwijs, het produceren van het mediamateriaal, het daadwerkelijke lesgeven en het beoordelen van je studenten.

Ontwerp & voorbereiding

  • Flipping your classroom is aan te raden. Dit betekent dat studenten buiten de les het studiemateriaal lezen en opdrachten maken, zodat de tijd in de les kan worden gebruikt voor discussiëren, oefenen en beoordelen. Maak de inhoud van je onderwijs op verschillende manieren beschikbaar. Variatie is belangrijk. Lees voor meer informatie deze pagina Vak voorbereiding op deze website.
  • Maak gebruik van ondertiteling op de verschillende videoplatforms. Op deze manier kunnen alle studenten het online college volgen. Het kan anderstalige studenten of studenten met een leerprobleem helpen en het kan de retentie en focus van de studenten verbeteren. Het is mogelijk om ondertiteling te gebruiken bij Microsoft Teams, Kaltura Live Room en Zoom.
  • Ondertitel elk video- of audiofragment en laat studenten weten dat dit beschikbaar is. Transcripties en annotaties van online materiaal zijn nuttig voor alle studenten. Voor meer informatie over het ondertitelen van je opnames kun je kijken op deze pagina van het Videoportal (Kaltura MediaSpace) of op de Microsoft supportpagina over het opslaan van transcripties als een Word-document (alleen beschikbaar voor Engelstalige transcripties).
  • Wissel af tussen visuele en auditieve leervormen.
  • Gebruik liever Word- of PowerPoint-documenten in plaats van PDF-documenten. Zorg ervoor dat PDF-documenten en websites leesbaar zijn voor tekst naar spraak software.
  • Creëer een online gemeenschap waar studenten later vragen kunnen stellen (bijvoorbeeld in discussiefora in Brightspace).
  • Communiceer met je studenten. Het is belangrijk dat studenten weten hoe ze met jou contact kunnen opnemen. Overweeg online spreekuren aan te bieden, zodat studenten vragen kunnen stellen en zorg ervoor dat ze jouw e-mailadres hebben. Je kunt zelf in de volgende gevallen communiceren of contact opnemen met je studenten:
  • Als je weet dat bepaalde studenten extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning kan zich ook bevinden op het technische vlak, zoals het gebrek aan een goede computer, stabiele internetverbinding, etc. Stem maatwerk oplossingen af met studieadviseurs en het Fenestra Disability Centre.
  • Over de verwachtingen, formats en voorwaarden van je onderwijs. Dit kan je communiceren via de mail of via Brightspace.
  • Maak een overzicht met veelgestelde vragen en antwoorden (FAQ sheet) in Brightspace.

Productie van media

Video:

  • Kijk in de videotoolkit van Universiteit Leiden voor algemene adviezen.
  • Praat recht in de camera zodat studenten beter kunnen liplezen.
  • Zorg dat je webcam niet te veel beweegt.
  • Spreek rustig en niet te snel. Als studenten vinden dat je te langzaam spreekt kunnen ze de video sneller afspelen.
  • Maak gebruik van korte video's of podcasts (6 tot 10 minuten).

PowerPoint & documenten:

  • Bereid je PowerPoint of document ruim van tevoren en maak het beschikbaar in Brightspace.
  • Zorg voor een duidelijke en consistente structuur.
  • Gebruik een schreefloze font (bijv. Helvetica, Arial, Verdena of Calibri).
  • Gebruik minimaal fontgrootte 10 met 1,5 punt regelafstand.
  • Lees voor meer informatie de pagina Vak voorbereiding op deze website.

Synchroon lesgeven

  • Hoewel er dataprivacy overwegingen zijn rondom het opnemen van synchrone sessies, kan het voor alle studenten prettig zijn om het later terug te kunnen kijken. Check deze privacy richtlijnen voor het omgaan met opnames of overleg met je Privacy Officer hoe je dit veilig doet.
  • Online lesgeven en leren kost heel veel energie. Check dus regelmatig of je studenten nog wel in staat zijn om informatie op te nemen.
  • Maak gebruik van activerende onderwijsactiviteiten tijdens je colleges.
  • Geef een student (assistent) de rol van moderator in je klas. De week daarop kan je de rol weer aan een andere student geven. Sta studenten toe om samen aantekeningen te maken in de chat of een gedeeld document (bijv. in OneDrive). Lees voor meer informatie de Moderatoren pagina op deze website.
  • Start Kaltura Live Room in Webinar modus, waardoor alle microfoons uit staan en een Q&A na jouw presentatie mogelijk maakt.

Digitale toetsing

  • Informeer studenten ruim op tijd over eventuele toetsen (ten minste 5 dagen van tevoren): wat is de vorm van de beoordeling, wat is de locatie/tool en wanneer zijn de deadlines?
  • Gebruik flexibele, langere deadlines (geef studenten bijvoorbeeld een dag in plaats van 3 uur om een toets te maken) en probeer het asynchroon te houden.
  • Stel vertrouwen boven controleren. Neem niet automatisch aan dat er fraude gepleegd zal worden met ingewikkelde tegenmaatregelen.
  • Lees voor meer informatie de pagina Toetsing op deze website.

FAQ

Stuur ons een e-mail via teachingsupport@sea.leidenuniv.nl.

Op de medewerkerswebsite staat momenteel de meest actuele informatie over het organiseren van digitaal toetsen. Je kunt ook de Engelse webinars 'Online formative assessment' en 'Online assessment for remote teaching' kijken (log in met je ULCN-personeelsaccount) of lees de Universiteit Leiden handleidingen 'Handleiding Digitaal toetsen' en 'Tips for tests and assessment' (ENG).

bekijk alle FAQ

Gerelateerde artikelen

  • De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp:…

  • De onderwijsmethode van een cursus of programma bepaalt hoe het lesgeven en leren plaatsvindt. Dit kan volledig online, blended en/of hybride.

  • Het onderstaande overzicht toont de belangrijkste onderwijstools die beschikbaar zijn bij Universiteit Leiden. Gebruik de filteropties om de juiste tools te vinden voor jouw…