Inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs is altijd belangrijk, maar lesgeven op afstand kan extra uitdagingen met zich meebrengen. De toegankelijkheid van je onderwijs is een van de belangrijkste dingen om te overwegen bij lesgeven op afstand. Je wilt niet dat studenten bepaalde onderdelen niet mee krijgen, omdat ze moeite hebben met de toegankelijkheid. Dit houdt in dat je rekening moet houden met verschillende scenario's, waaronder scenario's waarin audio, beeldmateriaal of een stabiele internetverbinding niet van toepassing is. Je moet ook rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van je studenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan studenten met een psychische stoornis, chronische ziekte, taal- of rekenstoornis, visuele of auditieve beperkingen of zwangere studenten. De Universiteit Leiden biedt extra ondersteuning aan deze studenten. Door toegankelijkheid te integreren in je onderwijs kan je als docent hier ook aan bijdragen.

Communiceren met je studenten is belangrijk. Het kan je inzicht geven in hun situatie. In sommige gevallen kunnen kleine aanpassingen aan jouw kant ervoor zorgen dat ze succesvoller zijn in hun opleiding.

Je kunt in de volgende gevallen communiceren of contact opnemen met je studenten:

  • Als je op de hoogte bent van studenten die extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning kan zich ook bevinden op het technische vlak, zoals het gebrek aan een goede computer, stabiele internetverbinding etc. Stem maatwerk oplossingen af met studieadviseurs en Fenestra Disability Centre.
  • Over de verwachtingen, vormen en voorwaarden van je onderwijs. Dit kan je communiceren via de mail of via Brightspace.
  • Maak een vragenlijst met de meest gestelde vragen & antwoorden (FAQ sheet) in Brightspace.

Het is ook belangrijk dat studenten weten hoe ze met jou contact kunnen opnemen. Overweeg online spreekuren aan te bieden, zodat studenten vragen kunnen stellen en zorg ervoor dat ze jouw e-mailadres hebben.

Ontwerp & voorbereiding

  • Flipping your classroom is aan te raden. Maak de inhoud van je onderwijs op verschillende manieren beschikbaar. Variatie is belangrijk.
  • Maak gebruik van ondertiteling op de verschillende videoplatforms. Op deze manier kunnen alle studenten het online college volgen. Het kan anderstalige studenten of studenten met een leerprobleem helpen en het kan de retentie en focus van de studenten verbeteren. Het is mogelijk om ondertiteling te gebruiken bij Microsoft Teams, Kaltura Live Room (zie 'Participanten') en Zoom (zie 'Live Transcript / Closed Caption').
  • Ondertitel elk video- of audiofragment en laat studenten weten dat dit beschikbaar is. Transcripties en annotaties van online materiaal zijn nuttig voor alle studenten. Voor meer informatie over het ondertitelen van je opnames kun je kijken op deze pagina van de MediaSpace Video Portal of op de Microsoft supportpagina over het opslaan van transcripties als een Word-document (alleen beschikbaar voor Engelstalige transcripties).
  • Wissel af tussen visuele en auditieve leervormen.
  • Gebruik liever Word of PowerPoint documenten i.p.v. PDFs. Zorg ervoor dat PDFs en websites leesbaar zijn voor tekst naar spraak software.
  • Creëer een online gemeenschap waar studenten later vragen kunnen stellen (b.v. discussiefora in Brightspace).

Productie van media-materiaal

Video

  • Kijk in de Videotoolkit op de medewerkerswebsite voor algemene adviezen.
  • Praat recht in de camera zodat studenten beter kunnen liplezen.
  • Zorg dat je webcam niet te veel beweegt.
  • Spreek rustig en niet te snel. Als studenten vinden dat je te langzaam spreekt kunnen ze de video sneller afspelen.
  • Maak je video of podcast over 1 concept niet langer dan 5 minuten.

Powerpoint en documenten

  • Zorg voor een duidelijke en consistente structuur.
  • Gebruik een schreefloze font (b.v. Helvetica, Arial, Verdena of Calibri).
  • Gebruik minimaal fontgrootte 10 met 1,5 punt regelafstand.
  • Maak je powerpoint of document ruim van te voren en zet het klaar in de leeromgeving.

Digitaal toetsen

  • Informeer studenten ruim op tijd over toetsen, d.w.z. vorm, plaats en duur (tenminste 5 dagen van te voren).
  • Gebruik flexibele, langere deadlines (geef studenten bijvoorbeeld een dag i.p.v. 3 uur om een toets te maken) en probeer het asynchroon te houden. Toetsen zoals essays en open-boek-tentamens vormen een minder grote belasting voor de student.
  • Stel vertrouwen boven controleren. Neem niet automatisch aan dat er fraude gepleegd zal worden met ingewikkelde tegenmaatregelen.
  • Start Kaltura Live Room in Webinar mode, waardoor alle microfoons uit staan. Geef eerst je presentatie en laat studenten daarna met handopsteken de beurt vragen voor vragen en antwoorden.
  • Hoewel er data privacy overwegingen zijn rondom het opnemen van synchrone sessies, kan het voor alle studenten prettig zijn om het later terug te kunnen kijken. Check deze privacy richtlijnen voor het omgaan met opnames of overleg met je Privacy Officer hoe je dit veilig doet.
  • Online lesgeven en leren kost heel veel energie. Check dus regelmatig of je studenten nog wel in staat zijn om informatie op te nemen.
  • Maak gebruik van actieve leervormen naast online colleges.
  • Geef een student (assistent) de rol van moderator in je klas. De week daarop kan je de rol weer aan een andere student geven. Sta studenten toe om samen aantekeningen te maken in de chat of een gedeeld document, b.v. in OneDrive.

Organisaties

Tips & advies

Credits voor het Expertisebureau Diversiteit en Inclusie, verschillende studenten met extra behoeften en ICLON voor het verzamelen van dit materiaal.

FAQ

Studenten met extra behoeften kunnen contact opnemen met studentencentrum Plexus voor ondersteuning bij studeren op afstand. Voor meer informatie raden we je aan om deze pagina te raadplegen.

bekijk alle FAQ