Roadmap voor flexibel onderwijs

De roadmap is een handige, interactieve bron om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. De roadmap omvat drie fasen van het cursus ontwerp: voorbereiding, oplevering en eindbeoordeling. Het behandelt onderwerpen als media, het structureren van tutorials, beoordeling, studenten gemeenschappen en hybride onderwijsmodellen. De roadmap begeleid je langs negen essentiële vragen voor het ontwerpen van een cursus. Elke vraag is voorzien van tips, suggesties en extra informatiebronnen. Klik op de visual hieronder om aan je interactieve roadmap reis te beginnen. Of scroll naar beneden om de PDF te downloaden. Je kunt daar ook het lesplan downloaden.

PDF Roadmap

Het maken van een plan voor lesgeven op afstand kan anders zijn dan je gewend bent. Maar door extra tijd in de voorbereiding, oplevering en eindbeoordeling te steken heb je de mogelijkheid om een duurzaam programma te ontwikkelen waar je de komende jaren op kunt bouwen. Gebaseerd op deze drie fases, zijn er een aantal dingen die je in gedachte moet houden (kijk voor een meer gedetailleerde handleiding naar de roadmap).

Wat moet ik weten en leren voor ik mijn cursus ga aanpassen?

Wat moeten mijn studenten weten en leren in mijn cursus?

  • Zorg dat je op de hoogte bent van welke beslissingen er binnen jouw faculteit of instituut of door onderwijsdirecteuren genomen zijn omtrent het gebruik van tools, methoden en procedures.
  • Identificeer de leerdoelen. Je zal waarschijnlijk je les moeten herstructureren dus we raden aan om eerst terug te gaan naar de kern en jezelf de vraag te stellen welke leerdoelen er met de les gehaald moeten worden.
  • Haal je didactische kennis op.

Welke cursus elementen kan ik hergebruiken of aanpassen voor flexibel leren?

  • Het is waardevol om samen aan het herontwerp van je programma te werken, zo kan je ideeën en tips uitwisselen.
  • Zoek uit of er al bestaand materiaal beschikbaar is van bijvoorbeeld vorige jaren dat je zou kunnen gebruiken. Dit kan kostbare tijd schelen. Meer informatie hierover kan je vinden op de pagina Gebruik van Open Educational Resources op deze website.

Hoe kan ik efficiënt en effectief een (online) hoorcollege of werkgroep structureren?

  • Zorg dat je op de hoogte bent van de belangrijkste dingen die je in overweging moet nemen voor het maken van een sterk plan voor lesgeven op afstand.
  • Zorg dat je weet waar je terecht kunt voor hulp. Bezoek hiervoor eventueel de Support pagina als je niet weet wie je hiervoor binnen jouw faculteit kunt benaderen.
  • Bereid je (live) les voor met behulp van Tips & advies op deze website.

Hoe kan ik mijn studenten beoordelen tijdens de cursus?

  • Bekijk welke opties je hebt voor het Toetsen op afstand en zoek op welke instructies jouw faculteit of instituut hiervoor voorschrijft.
  • Gebruik de Roadmap to flexible education op deze website om je door de belangrijkste design stappen te helpen. Door het beantwoorden van de vragen in deze roadmap zul je zien dat je snel en efficiënt je plan voor lesgeven op afstand kunt uitwerken.
  • Bekijk de Vormen & activiteiten en Tools pagina’s op deze website. Identificeer welke relevant zouden zijn voor jouw lessen en leerdoelen.
  • Communiceer je plan naar je studenten. Maak een communicatieplan waarmee je met hen in contact kunt blijven tijdens het lesgeven op afstand. Meer informatie vind je op de Contact met Studenten pagina op deze website.
  • Gebruik je plan voor lesgeven op afstand in de praktijk. Bij problemen kun je contact opnemen met de Support binnen jouw faculteit, de Helpdesk, of bekijk de Veelgestelde Vragen op deze website.
  • Zet alles klaar en test de techniek uitgebreid, alsof het al de echte sessie is (vraag iemand je te helpen het droog te oefenen en doorloop alles, inclusief de technische aspecten).
  • Zorg dat je ondersteuning vanuit de faculteit hebt als back-up.
  • Leg aan de deelnemers uit wat ze kunnen verwachten van de sessie en de docent/sessie-leider/moderators (dit kan gedaan worden met een opstart-slide). Bijvoorbeeld: hoe lang zal de sessie duren en welke opbouw kunnen ze verwachten.
  • Leg aan de deelnemers uit wat er van hen wordt verwacht (actief of passief deelnemen, hoe kunnen ze vragen beantwoorden, etc.)
  • Voeg een opstart-slide aan je presentatie toe. Bijvoorbeeld: hoe om te gaan met technische problemen en je verwachtingen naar je studenten toe.
  • Onthoud dat niet alle studenten dezelfde toegang hebben tot basisvereisten (zoals goed werkend internet of een rustige studieplek).

FAQ

Niet alle beschikbare tools zijn geschikt voor lesgeven op afstand. Als je op zoek bent naar specifieke informatie over bepaalde tools, kijk dan eens op deze pagina. Raadpleeg de ondersteuning binnen jouw faculteit wanneer je een tool wilt gebruiken die niet in dit overzicht te vinden is.

bekijk alle FAQ