Live Room troubleshooten

In deze handleiding worden mogelijkheden aangeboden om problemen op te lossen die worden ondervonden in de Live Room. Controleer voordat je verder gaat met deze handleiding of er problemen zijn gemeld op de statuswebsite van Kaltura.

Voordat je begint met het oplossen van problemen met een van de onderstaande onderwerpen moet je een harde verversing van je browservenster uit te voeren (in de kanaalpagina of de mediagalerij van de cursus).

Een harde verversing verwijdert het geheugen van de cache en zorgt ervoor dat de nieuwste versie van de website zichtbaar wordt. Zie deze link voor meer informatie. Om een harde verversing uit te voeren dient u de CTRL+SHIFT+R combinatie uit te voeren en daarna de CTRL+F5 optie.

Zie deze link voor meer informatie over het verwijderen van cookies.

Wanneer het probleem niet gemakkelijk kan worden opgelost wordt je verzocht het probleem te reproduceren en de support logs in te dienen en contact op te nemen met de ISCC helpdesk. Hoe dat moet staat in het hoofdstuk hieronder.

Wanneer je problemen ondervindt met de Live Room sessie volg je onderstaande stappen om support logs in te dienen:

  • Klik op het tandwiel pictogram in de taakbalk van de Live Room
  • Kies 'Device Settings' en klik onderaan het venster op 'Contact Support'
  • Er wordt een nieuwe pop-up venster geopend waarin je het probleem kunt invoeren
  • Selecteer het betreffende probleem:
    • Webcamkwaliteit (wanneer webcams problemen veroorzaken in de sessie)
    • Microfoonkwaliteit (wanneer microfoons problemen veroorzaken in de sessie)
    • 'Content Playback' (wanneer het afspelen van content problemen veroorzaken in de sessie)
  • Geef een beschrijving van het probleem in het veld 'Message'. Beschrijf de stappen die je hebt genomen om de problemen te (re)produceren, zodat deze problemen gecontroleerd en gereproduceerd kunnen worden om tot een oplossing te komen
  • Selecteer het vakje 'Send logs'
  • Nadat je de support logs hebt ingediend moet er een melding gemaakt worden bij de ISSC Helpdesk met bovenstaande informatie en het tijdstip waarop u de logs heeft ingediend samen met de link naar de Live Room

De Live Room start automatisch in Webinar-modus, waarbij deelnemers niet automatisch 'Live' zijn. Dit kan je wijzigen door de 'Room mode' aan te passen naar 'Virtual Classroom', zie de handleiding voor "Settings - Room mode".

Bovendien moeten de leerlingen nu hun camera's en microfoons activeren telkens wanneer ze een Live Room of Breakout Room binnenkomen.

Je internet browser kan de webcam of microfoon blokkeren als een gebruiker deze niet heeft vrijgegeven.

  • Zie deze site voor het vrijgeven van je microfoon/camera in Chrome
  • Zie deze site voor het vrijgeven van je microfoon/camera in FireFox

Je besturingssysteem kan de webcam of microfoon blokkeren als een gebruiker deze niet heeft vrijgegeven.

  • Zie deze site voor het vrijgeven van je microfoon/camera in Windows
  • Zie deze site voor het vrijgeven van je microfoon/camera in MacOS

Wanneer je het bericht 'Waiting for the host to start the session' krijgt, is de moderator nog niet in de Live Room.

Als jij de host bent zijn er verschillende redenen die ervoor kunnen zorgen dat dit bericht verschijnt. Om dit probleem op te lossen kan je de volgende stappen nemen:


Is de optie "Enable Newrow Live Room" niet zichtbaar zoals hieronder weergegeven, terwijl u medewerker bent? Neem dan contact op met het ISSC om toegang tot de tool aan te vragen.

Als er in een Live Room wordt gewerkt met Mac OS moet er toestemming worden verleend om het scherm te delen voordat dit mogelijk is. Wanneer je geen pop-up hebt gekregen met de vraag om toestemming te geven kun je deze link raadplegen om dit in te stellen.

Het kan voorkomen dat Live Room sessie worden onderbroken en/of mislukken.

Er zijn een aantal tips die de kans op sessie onderbrekingen verminderen:

  • Schakel de eigen camera uit. Dit verlaagt de bandbreedte en de verwerkingseisen
  • Verberg de webcams van de deelnemers om de bandbreedte en verwerkingseisen te beperken
    • Klik op de 'Hide webcams' knop die zich in de linker benedenhoek bevindt:
  • Sluit alle andere programma's:
    • Microsoft Office programma's zijn zwaar op het systeem
    • Adobe is over het algemeen erg zwaar op het systeem
    • Alle andere software open staat, maar niet onmiddellijk nodig is
  • Start de browser opnieuw op en sluit alle overige tabbladen
  • Herstart uw computer
  • Probeer een andere browser