Live Room instellingen

In deze handleidingen worden alle instellingen omtrent de Live Room behandeld.

Als je voor de eerste keer de Live Room betreedt, vraagt jouw browser om toestemming te verlenen voor het gebruik van jouw camera en microfoon. Er zal een pop-up venster verschijnen die er als volgt uit zal zien:

In dit venster kan je selecteren welke apparaten je toestemming wilt verlenen.

Nadat je toestemming hebt verleend aan je apparaten, zal het 'Choose Your Devices' scherm verschijnen. In dit scherm kan je je camera en microfoon controleren op beeld en geluid.

Het is mogelijk om je:

  • Camera- feed te controleren
  • Audio- niveau te controleren
  • Apparaten te selecteren voor beeld en geluid
  • Webcam en camera te dempen door op het desbetreffende icoon te klikken

Om toegang te krijgen tot het instellingenmenu klik je op het 'Tandwiel' -icoon.

Er verschijnt een venster met alle verschillende instellingstabbladen. De verschillende instellingentabbladen zijn:

  • 'Device Settings'
  • 'Access & Security'
  • 'Room Mode'
  • 'Default Permissions'
  • 'Quick Poll Settings'
  • 'Chat Settings'
  • 'Browser Focus'

Elk tabblad wordt hieronder behandeld.

In het tabblad 'Device Settings' kun je een webcam en microfoon selecteren.

De groene balken geven het ingangsniveau van de audio weer. Mocht jouw audio ingangsniveau te laag zijn dan kun je dit aanpassen via het menu 'input devices' in Windows of Mac.

Als laatst is het mogelijk om via 'Contact Support' support logs in te dienen.

Onderaan het tabblad 'Device Settings' staat de knop 'Contact Support'. Als je problemen ondervindt tijdens je sessie kun je op deze knop klikken zodat de gegevens van jouw sessie worden verzonden naar Kaltura. Er kan dan worden gecontroleerd wat het probleem is.

Voordat je de Live Room sessie beëindigt, klik je op deze knop om toegang te krijgen tot het venster zoals hieronder weergegeven.

Wanneer je support logs indient, is het belangrijk om te selecteren welke onderdelen het probleem betreft:

  • 'Webcam Quality'
  • 'Microphone Quality'
  • 'Content Playback'

In het tekstvak moet het probleem gespecificeerd worden.

Laat het selectievakje 'Send Logs' altijd aangevinkt staan

Nadat de support logs zijn ingediend stuur je een e-mail sturen naar de ISSC Helpdesk met dezelfde informatie en het tijdstip waarop de logs zijn ingediend samen met de link naar de Live Room.

In het tabblad 'Access & Security' zie je de volgende mogelijkheden om een Live Room af te sluiten en een wachtruimte te creëren voor nieuwe binnenkomende deelnemers:


  • 'Room Lock' - sluit de Live Room af voor:
    • Iedereen behalve geregistreerde gebruikers - gasten worden doorverwezen naar de wachtkamer
    • Iedereen behalve instructeurs en admins - studenten en gasten worden doorverwezen naar de wachtkamer
  • 'Automatically lock the room when sesison starts'
    • Met de optie 'Automatically lock the room when session starts' gaat de Live Room automatisch op slot als de sessie begint.

Wanneer je er niet voor kiest om de Live Room automatisch te vergrendelen, kun je gebruik maken van de 'Lock the door'- functie. Dit doe je door op het sloticoontje in de bovenste (zwarte) menubalk in de Live Room te klikken.

Als het icoontje er uitziet zoals hieronder is de Live Room voor iedereen open, het klikken van het icoontje zal de Live Room op slot doen.

Lock the door open

Als het pictogram er uitziet zoals hieronder, dan is de Live Room vergrendeld, door op het pictogram te klikken wordt de deur ontgrendeld.

  • 'Password'
  • Er kan een wachtwoord worden ingesteld op de Live Room, waarbij gastdeelnemers een wachtwoord moeten invoeren om toegang te krijgen tot de Live Room
    • Selecteer het selectievakje 'Wachtwoord vereist'
    • Voer je wachtwoord in
    • Klik op de knop 'Opslaan'
    • Het wachtwoord is alleen vereist als je de Live Room betreedt via de directe uitnodigingslink. Een gebruiker met een ULCN-account die de 'Join Live Room'-knop gebruikt, kan de Live Room betreden zonder een wachtwoord

In het tabblad 'Room Mode' kan het type Live Room geselecteerd worden.

Er zijn twee opties mogelijk als Live Room configuratie:

  • 'Virtual classroom:
    1. In een 'Virtual Classroom' worden deelnemers met beeld aan de Live Room toegevoegd, deze zullen automatisch onderin het scherm zichtbaar zijn (max. 25 deelnemers). Deze optie is geschikt voor interactieve sessies.
  • 'Webinar':
    1. In een 'Webinar' kan je beheren welke deelnemers zichtbaar zijn onderin het scherm. Deelnemers zullen dus niet automatisch zichtbaar zijn. Deze optie is geschikt voor sessies waarbij alleen de spreker in beeld hoeft te zijn en aan het woord is.

Daarnaast zijn er nog twee opties om de webcam en microfoon van deelnemers te dempen:

  • 'Standard Mute':
    1. De optie 'Standard Mute' zorgt ervoor dat de deelnemer het dempen van zijn eigen apparaat ongedaan kan maken
  • 'Strong Mute':
    • De optie 'Strong Mute' zorgt ervoor dat de deelnemer het dempen van zijn eigen apparaat niet ongedaan kan maken

In het tabblad 'Default Permissions' kan er ingesteld worden welke rechten deelnemers krijgen met betrekking tot het gebruik van de functionaliteiten in de Live Room.

Er zijn een aantal rechten in te stellen voor deelnemers bij het gebruik van tools:

  • 'Draw on the Whiteboard and make annotations on files': Teken op het Whiteboard en maak aantekeningen op bestanden
  • 'Play Shared Files that are made available in the playlist': Gedeelde bestanden afspelen die beschikbaar worden gesteld in de afspeellijst
  • 'Share their screen': Hun scherm te delen
  • 'Write Notes': Notities schrijven

Bij de optie 'Participants List' kan er aangegeven worden of deelnemers deze lijst kunnen zien, als deze optie uitgevinkt staat wordt de 'Participants list' onzichtbaar voor deelnemers. Moderators zien deze lijst nog wel.

In het tabblad 'Quick Poll Settings' kun je de instellingen voor de 'Quick Poll'-functionaliteit in de Live Room beheren.

Je kunt instellen of de respondenten van de 'poll' anoniem blijven en wat de doelgroep van de poll is:
  • Door 'Anonymous Mode' te selecteren, verschijnen de keuzes van de deelnemers niet in de deelnemerslijst en sessiestatistieken
  • 'Target Audience'
    • Door 'Non moderators only' te selecteren, kunnen alleen deelnemers die geen moderator zijn de 'Quick Poll' invullen
    • Door 'All Participants But The Triggering Host' te selecteren, kan iedereen de 'Quick Poll' invullen behalve jij ('triggering host')

In het tabblad 'Chat Settings' kunnen er rechten ingesteld worden voor deelnemers die betrekking hebben op de Chat functie:

Je kan participaten toestemming geven voor de volgende onderdelen:

  • 'Group Chat': Groeps-chat
  • 'Ask Questions': Vragen stellen (vragen in de V&A die alleen zichtbaar zijn voor moderatoren)
  • 'Start 1:1 Chats': Start 1-op-1 chats

Onder 'Moderation' kan er via de 'Clear Chat'- optie worden ingesteld dat na het einde van een sessie de chat automatisch wordt gewist.

De instelling 'Notifications' is momenteel niet beschikbaar.

In het tabblad 'Browser Focus' kan er ingesteld worden dat de moderator een melding krijgt wanneer een student een ander tabblad of venster open heeft tijdens de Live Room sessie.

Deze functie is standaard uitgeschakeld.

Er zijn twee opties die ingesteld kunnen worden:

  • De optie 'Show alerts on webcams' geeft een pictogram weer als iemand niet actief naar de Live Room kijkt (zoals hieronder weergegeven)
  • De optie 'Show alerts in participants list' geeft een soortgelijk pictogram, maar dan achter de naam van de gebruiker

In de zwarte navigatiebar kan je via de 'drie puntjes'- knop een taal instellen. Als je op deze knop klikt, verschijnt er een pull-down item waar je de taal voor de gebruikersinterface van de Live Room kunt selecteren.

Als jouw voorkeurstaal nog niet beschikbaar is, kun je contact opnemen met de ISSC helpdesk om een nieuwe taal aan te vragen.