Docent-student ondersteuning

Eén-op-één communicatie is essentieel in veel academische settings, zoals scriptiebegeleiding, het geven van feedback en bijlessen. Tijdens het afstandsonderwijs is (video)bellen de meest voor de hand liggende methode, omdat het het meest overeenkomt met echte live communicatie.

  • Als je wilt coachen, toezicht wilt houden en feedback wilt geven. In deze kleine setting kan je begeleiding geven met betrekking tot het werk en de voortgang van de student.
  • Als je wilt dat je studenten zich gezien en gehoord voelen, en op die manier bijdraagt aan hun motivatie en betrokkenheid.
  • De methode en de boodschap: Denk bij het geven van feedback na over zowel de methode als de boodschap. In een online context, vooral wanneer er geen video aan te pas komt, kunnen dingen sterker overkomen dan bedoeld.
  • Respecteer ieders voorkeuren: Niet iedereen voelt zich op zijn gemak bij het gebruik van de camera. Hoewel het sterk aan te raden is om videogesprekken te voeren, kunnen deelnemers, als ze dat niet willen, beter bellen (of alle camera's uitzetten).
  • (Video)bellen: Je kunt gewone telefoongesprekken voeren of gebruikmaken van Microsoft Teams en Kaltura Live Room. In het laatste geval kan het delen van je scherm je boodschap ondersteunen. Wees je ervan bewust dat online bijeenkomsten vaak wat langer duren dan live face-to-face bijeenkomsten.
  • Gedeelde documenten: Je kunt One Drive of FeedbackFruits gebruiken om studenten te laten meewerken aan een document, maar ook om feedback te geven op dit document door opmerkingen of suggesties toe te voegen. Studenten kunnen met het gegeven commentaar werken of je kunt dit tijdens een gesprek bespreken als je in real-time in het document werkt.
  • E-mail: Inhoudelijke feedback kan ook via e-mail worden gegeven, hoewel je er rekening mee moet houden dat schriftelijke feedback vaak sterker en minder genuanceerd overkomt. Het is daarom aan te raden om wat extra tijd te reserveren om de feedback uit te werken als dat nodig is.