Werkgroep

Interactieve werkgroepen zijn een belangrijk onderdeel van het academisch onderwijs. Hoewel sommige elementen van een traditionele werkgroep moeten worden heroverwogen, is het absoluut mogelijk om de academische setting van een werkgroep te creëren in een online leeromgeving.

  • Als je een kleine groep studenten wilt bereiken.
  • Als je gebruik wilt maken de mogelijkheid om studenten deel te laten nemen aan kleine break-out sessies tijdens de werkgroep.
  • Als je studenten wilt helpen een beter inzicht te krijgen in de inhoud van de cursus door complexere cognitieve processen te faciliteren, zoals begrijpen, toepassen, analyseren en evalueren.
  • Als je een moment wilt creëren waarbij studenten kunnen bijdragen aan het programma en de leerervaring van hun leeftijdsgenoten.
  • Als je verschillende formats in één sessie wilt combineren, zoals een simulatie, debat en peer feedback.
  • Grootte van de groep: Deze methode werkt met groepen tot 20 studenten. Als de groep groter is, is het moeilijk om de actieve deelname en bijdrage van alle deelnemers te garanderen. Als je van plan bent om gebruik te maken van moderators en break-out sessies, is het mogelijk om ongeveer 10 extra studenten te begeleiden, maar dit is niet aan te raden.
  • Interactiviteit is belangrijk: In een werkgroep zijn interactieve werkmethoden essentieel. Als deze niet voldoende worden gebruikt, wordt het gewoon weer een online college voor een kleine groep.
  • Gebruik een moderator: Je kan gebruik maken van een moderator om de discussies in de chat te begeleiden en ondersteun de deelnemende studenten als ze vragen of (technische) problemen hebben. We raden je aan om de pagina Toevoegen van een moderator te bekijken.

  • De webinar opnemen: Het is mogelijk om de webinar op te nemen en te delen, maar houdt hierbij wel rekening met deze privacy richtlijnen voor opname.
  • Combineer formats: In veel gevallen zal het moeilijk zijn om alle gestelde doelen of bedachte werkvormen binnen één format te bereiken. Aarzel niet om verschillende formats te combineren: zolang dit duidelijk gecommuniceerd wordt, zal dit niet tot verwarring leiden.
  • Overschat de technische vaardigheden niet: Hoewel studenten gewend zijn aan het werken met computers en vaak al verschillende platformen kunnen gebruiken, is het niet vanzelfsprekend dat ze alles meteen begrijpen. Neem de tijd om de gebruikte tools en diens functionaliteiten uit te leggen of om tutorials te geven.
  • Gebruik niet teveel tools: Er zijn veel tools en applicaties beschikbaar om online werkgroepen te ondersteunen. Het is aan te raden om gebruik te maken van een minimale hoeveelheid tools en alleen uit te breiden wanneer je je comfortabel genoeg voelt.
  • Werkgroep met break-out sessies: Het plenaire gedeelte van de werkgroep moet worden gebruikt voor activiteiten die relevant zijn voor de hele groep, zoals aankondigingen, instructies en het delen van conclusies. Studenten kunnen in kleinere groepen in werken - de zogenaamde breakout rooms - om samen aan opdrachten te werken of kleine groepsdiscussies te voeren.
  • Discussie: Academische discussies kunnen synchroon (live) worden gevoerd, maar ook asynchroon (via tekst). Hiervoor kan bijvoorbeeld een forum of een chat worden gebruikt. Vergeet niet dat de discussie gemodereerd moet worden, net zoals dat in een fysieke werkgroep zou gebeuren. We raden aan de pagina Discussies & debatten te bezoeken voor meer tips.
  • Gesprekken simuleren: Het oefenen van professionele communicatieve vaardigheden is een essentieel onderdeel van veel opleidingen, bijvoorbeeld bij het stellen van een diagnose, het geven van advies of het verdedigen van een zaak. Deze simulaties kunnen worden gedaan in kleine online groepen, waarbij studenten worden toegewezen aan een specifieke rol die ze moeten voorbereiden en uitvoeren. Kijk voor meer informatie over dit onderwerp op de pagina Simulaties & serious games.
  • Samenwerkingsopdracht: Door studenten te laten werken aan een gezamenlijk eindproduct waar andere studenten van kunnen leren, krijgen ze de kans om hun kennis en vaardigheden toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan een podcast, een adviesrapport of een kennisclip. De eindproducten kunnen worden gedeeld tijdens een werkgroep, zodat anderen er ook van kunnen leren. Als docent begeleid en controleer je de resultaten van het project. Op de pagina Samenwerkend leren vind je meer informatie.