Online onderwijs
In online onderwijs vindt (bijna) al het onderwijs en leren online plaats. Dit betekent dat de overdracht van informatie, de interactie en het zelfstandig werken op het internet plaatsvindt. Een online programma of cursus kan volledig en succesvol worden gegeven zonder offline activiteiten. Hoewel offline activiteiten zoals ontmoetingen en oefensessies als aanvulling op de cursus kunnen worden ontworpen, moeten alle deelnemers in staat zijn om alle beoogde doelstellingen te bereiken zonder deel te nemen aan deze offline activiteiten.
Blended onderwijs
Blended onderwijs heeft synchrone en asynchrone aspecten. Over het algemeen vinden de meer passieve activiteiten en/of de activiteiten die in eigen tempo kunnen worden uitgevoerd, plaats in een individuele online omgeving (asynchroon). De docent en studenten komen allemaal tegelijkertijd samen, in de klas of online, om tijd te besteden aan meer interactieve activiteiten, zoals discussies, simulaties en feedback (synchroon). Zo bekijken studenten bijvoorbeeld online kennisclips en bereiden ze in hun eigen tijd een casestudy voor om later hun bevindingen te bespreken in een interactieve werkgroep op de campus of online.
Hybride onderwijs
Hybride onderwijs is een synchrone onderwijsvorm. De ene groep studenten is fysiek aanwezig (op de campus) terwijl de andere groep studenten tegelijkertijd (individueel) online deelneemt.
Synchroon vs. asynchroon onderwijs
Een belangrijk element bij de keuze van de juiste onderwijsmethode is de manier waarop je de content wilt aanleveren. Er zijn twee verschillende manieren om content aan te leveren in onderwijs:
- Synchroon (zelfde tijd, zelfde of verschillende plaats, meestal face-to-face maar kan ook online). Van de studenten wordt verwacht dat zij op hetzelfde moment aanwezig zijn. Het is meestal face-to-face, maar kan ook (gedeeltelijk) online gebeuren, bijvoorbeeld via hybride onderwijs.
- Asynchroon (andere tijd, andere plaats, meestal online). Studenten hebben controle over de tijd en plaats van hun leren. De activiteiten zijn meestal online, zoals (huiswerk)opdrachten.
Synchrone communicatie zal altijd belangrijk blijven in het onderwijs, bijvoorbeeld bij het geven van feedback of het begeleiden van opdrachten, maar het toevoegen van enkele asynchrone methoden aan je cursus of colleges kan veel voordelen hebben ten opzichte van hun synchrone variant. Er zijn veel mogelijkheden als we asynchrone methoden gaan overwegen, zoals forums, discussieborden, chats en vooraf opgenomen lezingen en presentaties. Door met deze alternatieve methoden te werken, kun je meer tijd besteden aan het begeleiden en onderwijzen van je studenten tot academische professionals.
Houdt er rekening mee dat zowel synchrone als asynchrone elementen online kunnen plaatsvinden.