Online, blended & hybride onderwijs

De onderwijsmethode van een cursus of programma bepaalt hoe het lesgeven en leren plaatsvindt. Dit kan volledig online, blended en/of hybride.

Online onderwijs

In online onderwijs vindt (bijna) al het onderwijs en leren online plaats. Dit betekent dat de overdracht van informatie, de interactie en het zelfstandig werken op het internet plaatsvindt. Een online programma of cursus kan volledig en succesvol worden gegeven zonder offline activiteiten. Hoewel offline activiteiten zoals ontmoetingen en oefensessies als aanvulling op de cursus kunnen worden ontworpen, moeten alle deelnemers in staat zijn om alle beoogde doelstellingen te bereiken zonder deel te nemen aan deze offline activiteiten.

Blended onderwijs

Blended onderwijs heeft synchrone en asynchrone aspecten. Over het algemeen vinden de meer passieve activiteiten en/of de activiteiten die in eigen tempo kunnen worden uitgevoerd, plaats in een individuele online omgeving (asynchroon). De docent en studenten komen allemaal tegelijkertijd samen, in de klas of online, om tijd te besteden aan meer interactieve activiteiten, zoals discussies, simulaties en feedback (synchroon). Zo bekijken studenten bijvoorbeeld online kennisclips en bereiden ze in hun eigen tijd een casestudy voor om later hun bevindingen te bespreken in een interactieve werkgroep op de campus of online.

Hybride onderwijs

Hybride onderwijs is een synchrone onderwijsvorm. De ene groep studenten is fysiek aanwezig (op de campus) terwijl de andere groep studenten tegelijkertijd (individueel) online deelneemt.

Synchroon vs. asynchroon onderwijs

Een belangrijk element bij de keuze van de juiste onderwijsmethode is de manier waarop je de content wilt aanleveren. Er zijn twee verschillende manieren om content aan te leveren in onderwijs:

  • Synchroon (zelfde tijd, zelfde of verschillende plaats, meestal face-to-face maar kan ook online). Van de studenten wordt verwacht dat zij op hetzelfde moment aanwezig zijn. Het is meestal face-to-face, maar kan ook (gedeeltelijk) online gebeuren, bijvoorbeeld via hybride onderwijs.
  • Asynchroon (andere tijd, andere plaats, meestal online). Studenten hebben controle over de tijd en plaats van hun leren. De activiteiten zijn meestal online, zoals (huiswerk)opdrachten.

Synchrone communicatie zal altijd belangrijk blijven in het onderwijs, bijvoorbeeld bij het geven van feedback of het begeleiden van opdrachten, maar het toevoegen van enkele asynchrone methoden aan je cursus of colleges kan veel voordelen hebben ten opzichte van hun synchrone variant. Er zijn veel mogelijkheden als we asynchrone methoden gaan overwegen, zoals forums, discussieborden, chats en vooraf opgenomen lezingen en presentaties. Door met deze alternatieve methoden te werken, kun je meer tijd besteden aan het begeleiden en onderwijzen van je studenten tot academische professionals.

Houdt er rekening mee dat zowel synchrone als asynchrone elementen online kunnen plaatsvinden.

FAQ

Docenten kunnen ondersteuning aanvragen van studentassistenten voor het instellen van apparatuur en het opstarten van het videoplatform voor hybride en online onderwijs. Vul dit formulier van de ISSC Helpdesk in om het aan te vragen.

Aanvragen van support voor opnames van colleges (weblectures)
Het aanvragen van het opnemen van je college loopt via de video- en weblecture coördinator van je faculteit. Klik hier voor de contactgegevens van de video- en weblecture coördinator van jouw faculteit.

Je kunt de technische tool handleidingen voor Kaltura Live Room hier vinden, voor Zoom hier en voor Microsoft Teams hier.

Om een webcam (met microfoon) aan te vragen, kun je dit formulier in de ISSC Helpdesk invullen. Je haalt de apparatuur op bij de servicebalie voordat het college begint.

Voor meer advies over het gebruik van audiovisuele apparatuur tijdens colleges en presentaties kun je terecht bij de audiovisuele dienst (AV-dienst) van jouw faculteit. Als je advies of ondersteuning nodig hebt bij het opnemen van colleges en het verspreiden van video's kan je contact opnemen met de videocoördinator van jouw faculteit.

bekijk alle FAQ

Gerelateerde artikelen

  • De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp:…

  • In dit artikel worden de basisprincipes van het ontwerpen van onderwijs uitgelegd: hoe je haalbare leerdoelen formuleert, onderwijs- en leeractiviteiten vindt die studenten helpen…

  • Om interactiviteit en samenwerking in de les te stimuleren, hebben we een overzicht gemaakt van onderwijsactiviteiten die je kan toepassen in je onderwijs.