Vissenkom

Eén groep studenten voert een discussie of debat, terwijl de rest van de studenten observeert, analyseert en leert.
  • Kleine groepen (3-10)
  • Grote groepen (>10)
  • 10-30 minuten
  • 30-60 minuten
  • Discussie
  • Begrijpen
  • Toepassen
  • Evalueren

Wanneer gebruik je het?

  • Als je een discussie of debat wilt organiseren waar iedereen een actieve rol heeft.
  • Als je wilt nagaan hoe goed de studenten het onderwerp in kwestie hebben begrepen.

Instructies voor de activiteit

Voorbereiding

  • Kies een discussieonderwerp, de tegenstrijdige standpunten en de verschillende perspectieven.
  • Bepaal of de debatteerders een bepaalde rol hebben of dat ze een ​standpunt moeten verdedigen.
  • Bepaal hoe de toeschouwers het debat zullen observeren en analyseren. Moeten ze gebruikmaken van een vooraf opgesteld feedbackformulier of kunnen zij het debat vrijelijk observeren?

Stappen

  1. Maak groepen
  2. Verdeel de studenten in een 'binnenste cirkel' (debatteerders) en een 'buitenste cirkel' (toeschouwers).
  3. Maak subgroepen
    Verdeel de debatteerders in meerdere subgroepen.
  4. Leg het onderwerp uit
    Geef de subgroepen het discussieonderwerp, de stelling die moet worden verdedigd of tegengesproken en/of hun standpunt.
  5. Bereid voor
    Geef de subgroepen een paar minuten om zich voor te bereiden op het debat.
  6. Geef instructies
    Leg de toeschouwers wat er van hen verwacht wordt.
  7. Start het debat
    Breng de subgroepen samen in de 'binnenste cirkel' en start het debat. De toeschouwers observeren en analyseren het debat.
  8. Geef feedback
    Laat de toeschouwers na afloop van het debat feedback geven aan de debatteerders.

Tips voor implementatie & variatie

  • Online onderwijs: De debatteerders kunnen zich voorbereiden in breakout rooms. Tijdens het debat moeten de toeschouwers hun microfoon en camera uitzetten.
  • Het is ideaal voor het bespreken van tegenstrijdige standpunten of om een ​​bepaald onderwerp vanuit meerdere perspectieven te bekijken.
  • Het is een goed idee om een moderator voor het debat aan te wijzen.
  • Je kunt studenten in staat stellen om in en uit de 'binnenste cirkel' te stappen, bijvoorbeeld wanneer de moderator nieuwe leden benoemt.
  • Je kunt ervoor kiezen om de twee groepen na het eerste debat van rol te laten wisselen: de debatteerders worden de toeschouwers en omgekeerd.

Ondersteunende tools