Vissenkom
Eén groep studenten voert een discussie of debat, terwijl de rest van de studenten observeert, analyseert en leert.
- Kleine groepen (3-10)
- Grote groepen (>10)
- 10-30 minuten
- 30-60 minuten
- Discussie
- Begrijpen
- Toepassen
- Evalueren
Wanneer gebruik je het?
- Als je een discussie of debat wilt organiseren waar iedereen een actieve rol heeft.
- Als je wilt nagaan hoe goed de studenten het onderwerp in kwestie hebben begrepen.
Instructies voor de activiteit
Voorbereiding
- Kies een discussieonderwerp, de tegenstrijdige standpunten en de verschillende perspectieven.
- Bepaal of de debatteerders een bepaalde rol hebben of dat ze een standpunt moeten verdedigen.
- Bepaal
hoe de toeschouwers het debat zullen observeren en analyseren. Moeten
ze gebruikmaken van een vooraf opgesteld feedbackformulier of kunnen zij
het debat vrijelijk observeren?
Stappen
- Maak groepen
Verdeel de studenten in een 'binnenste cirkel' (debatteerders) en een 'buitenste cirkel' (toeschouwers).
- Maak subgroepen
Verdeel de debatteerders in meerdere subgroepen.
- Leg het onderwerp uit
Geef de subgroepen het discussieonderwerp, de stelling die moet worden verdedigd of tegengesproken en/of hun standpunt.
- Bereid voor
Geef de subgroepen een paar minuten om zich voor te bereiden op het debat.
- Geef instructies
Leg de toeschouwers wat er van hen verwacht wordt.
- Start het debat
Breng de subgroepen samen in de 'binnenste cirkel' en start het debat. De toeschouwers observeren en analyseren het debat.
- Geef feedback
Laat de toeschouwers na afloop van het debat feedback geven aan de debatteerders.
Tips voor implementatie & variatie
- Online onderwijs: De debatteerders kunnen zich voorbereiden in
breakout rooms. Tijdens het debat moeten de toeschouwers hun microfoon
en camera uitzetten.
- Het is ideaal voor het bespreken van
tegenstrijdige standpunten of om een bepaald onderwerp vanuit meerdere
perspectieven te bekijken.
- Het is een goed idee om een moderator voor het debat aan te wijzen.
- Je
kunt studenten in staat stellen om in en uit de 'binnenste cirkel' te
stappen, bijvoorbeeld wanneer de moderator nieuwe leden benoemt.
- Je
kunt ervoor kiezen om de twee groepen na het eerste debat van rol te
laten wisselen: de debatteerders worden de toeschouwers en omgekeerd.
Ondersteunende tools