Voor- en tegenlijst
Studenten maken een lijst met voor- en nadelen over een bepaald onderwerp.
- Individueel
- Tweetallen
- Kleine groepen (3-10)
- 5-10 minuten
- 10-30 minuten
- Creatief denken
- Analyseren
- Creëren
- Evalueren
Wanneer gebruik je het?
- Als je studenten wilt aanmoedigen om verder te kijken dan hun eigen standpunt.
- Als je het kritisch denkvermogen van studenten wilt bevorderen.
Instructies voor de activiteit
Voorbereiding
- Formuleer een stelling over een onderwerp waarvoor de studenten voor- en nadelen kunnen opnoemen.
Stappen
- Maak groepen
Verdeel de studenten in tweetallen of kleine groepen (of laat ze individueel werken).
- Voor- en nadelen
Geef de studenten 5-10 minuten om een lijst te maken met ten minste drie voordelen en drie nadelen. - Bespreek
Bespreek de voor- en nadelen (of pros / cons) tijdens een plenaire sessie.
Tips voor implementatie & variatie
- Online onderwijs: De subgroepen kunnen zich voorbereiden in breakout rooms.
- Tijdens de plenaire sessie kun je de voor- en nadelen in een raster op het (online) whiteboard noteren om een duidelijk overzicht te krijgen.
- Deze werkvorm kan ook worden gebruikt als een activiteit die de studenten voorafgaand aan de les moeten maken, waarmee zij zich kunnen voorbereiden op een klassikaal debat.
Ondersteunende tools