Voor- en tegenlijst

Studenten maken een lijst met voor- en nadelen over een bepaald onderwerp.
  • Individueel
  • Tweetallen
  • Kleine groepen (3-10)
  • 5-10 minuten
  • 10-30 minuten
  • Creatief denken
  • Analyseren
  • Creëren
  • Evalueren

Wanneer gebruik je het?

  • Als je studenten wilt aanmoedigen om verder te kijken dan hun eigen standpunt.
  • Als je het kritisch denkvermogen van studenten wilt bevorderen.

Instructies voor de activiteit

Voorbereiding

  • Formuleer een stelling over een onderwerp waarvoor de studenten voor- en nadelen kunnen opnoemen.

Stappen

  1. Maak groepen
  2. Verdeel de studenten in tweetallen of kleine groepen (of laat ze individueel werken).
  3. Voor- en nadelen
    Geef de studenten 5-10 minuten om een lijst te maken met ten minste drie voordelen en drie nadelen.
  4. Bespreek
    Bespreek de voor- en nadelen (of pros / cons) tijdens een plenaire sessie.

Tips voor implementatie & variatie

  • Online onderwijs: De subgroepen kunnen zich voorbereiden in breakout rooms.
  • Tijdens de plenaire sessie kun je de voor- en nadelen in een raster op het (online) whiteboard noteren om een duidelijk overzicht te krijgen.
  • Deze werkvorm kan ook worden gebruikt als een activiteit die de studenten voorafgaand aan de les moeten maken, waarmee zij zich kunnen voorbereiden op een klassikaal debat.

Ondersteunende tools