Open Educational Resources

Open Educational Resources zijn digitale leermiddelen die openbaar beschikbaar zijn voor gebruik in het hoger onderwijs. Het omvat een grote variatie van verschillende leermiddelen. Daarnaast kan het tijd besparen om content met een hoge kwaliteit te hergebruiken, in plaats van het zelf te moeten maken.

Een goede uitleg van het concept is te vinden op deze pagina van SURF. Voor advies over het maken van eigen interactieve Open Educational Resources kun je contact opnemen met de ICTO of videocoördinator van je faculteit, het Leiden Learning & Innovation Centre of de adviezen in de videotoolkit van Universiteit Leiden doornemen.

Open Educational Resources vinden

Houdt er rekening mee dat je alleen gebruik mag maken van het digitale lesmateriaal als de copyrights dit gratis gebruik toestaan. Bekijk hiervoor het Creative Commons License. Bij twijfel kan je het Auteursrechten Informatiepunt van de UBL om hulp vragen.

Het beoordelen van Open Educational Resources betekent ook het beoordelen van deze leermiddelen op kwaliteit en niveau voordat je ze kan gaan gebruiken. Je zult zelf een beoordeling moeten maken of een (student)assistent vragen om het voor je te doen, aangezien er geen gestandaardiseerde richtlijnen zijn. Ook kan je samen met collega's een stappenplan voor kwaliteitsbeoordeling maken.

Er zijn veel verschillende manieren om Open Educational Resources te vinden die bij je cursus passen. Hieronder vind je een overzicht van betrouwbare bronnen en databases:

Open Educational Resources gebruiken

Het inzetten van bestaande Open Educational Resources is vergelijkbaar met het inzetten van artikelen en boeken die niet van eigen hand zijn. Uiteraard doe je aan bronvermelding. Je leest hier wat de gebruikelijke methoden zijn. Er zijn wel enkele technologische beperkingen, bijvoorbeeld hoe je video’s kunt implementeren in het leermanagementsysteem. Zie hiervoor de Brightspace handleiding.

Zelf Open Educational Resources maken

Vind je niet wat je zoekt? Overweeg dan om in samenwerking met collega’s uit het veld, mogelijk vanuit meerdere Nederlandse universiteiten, nieuw materiaal te maken. Door de lasten te delen kom je samen verder. Zie als voorbeeld het paramedisch portaal voor het HO.

Indien je zelf overweegt om je materiaal openbaar beschikbaar te stellen, dan raden wij de licentie CC-BY-NC -SA aan of overleg met het Auteursrechten Informatiepunt van de UBL.

Gerelateerde artikelen

  • De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp:…

  • In dit artikel worden de basisprincipes van het ontwerpen van onderwijs uitgelegd: hoe je haalbare leerdoelen formuleert, onderwijs- en leeractiviteiten vindt die studenten helpen…

  • Het bijhouden van de voortgang van studenten is cruciaal om studenten in staat te stellen de gewenste leerresultaten van je cursus te bereiken. Wanneer je een cursus…