Het onderwijs aan de Universiteit Leiden is nauw verbonden met educatief en pedagogisch onderzoek en technologische ontwikkelingen. We zijn altijd op zoek naar innovatieve manieren om het onderwijs (online en op de campus) te verbeteren met behulp van technologie. Dit artikel biedt een overzicht van meerdere manieren om je onderwijs te innoveren.
Simulaties & serious games
Wat is het?
Serious games maken gebruik van simulatie met als doel de spelers iets te leren door de werkelijkheid in een veilige omgeving te ervaren. In deze veilige omgeving kunnen ze de ervaring laten mislukken of herhalen om praktische vaardigheden en competenties aan te scherpen. Op deze manier kunnen professionele rollen en vaardigheden worden geoefend, zoals die van een coach, een advocaat of een arts. Daarnaast worden ook algemene cognitieve vaardigheden geoefend, zoals communicatie (waaronder moeilijke gesprekken voeren en feedback geven), sociale vaardigheden en leiderschapsvaardigheden.
Waarom het gebruiken?
Simulaties en serious games kunnen worden gebruikt wanneer praktijkoefeningen of experimenten onmogelijk of simpelweg onpraktisch zijn. Je kan moeilijk toegankelijke omgevingen nabootsen, zoals privacygevoelige of gevaarlijke situaties. Het kan studenten helpen om de toepassing van kennis, vaardigheden en houdingen in een realistische, maar gecontroleerde omgeving te oefenen en om realistische besluitvormingsprocessen te oefenen en te evalueren.
Hoe te gebruiken?
Als je een simulatie of serious game wilt ontwerpen, begin dan met de minst technische oplossing en ga uit van wat je studenten al kennen. Je kunt altijd meer technologie toevoegen als dat nodig is. Voordat je van start gaat met de simulatie of serious game is het handig om een document met de setting en de regels op te stellen. Wat is de context? Welke rollen zijn er? Wat wordt er van elke rol verwacht? Wat zijn de spelregels? Wat zijn de beperkingen? Wat is het einddoel? Wie neemt beslissingen over de gevolgen van acties? De verhalenverteller of moderator heeft altijd gelijk over de gevolgen van acties, dus er wordt niet onderhandeld over de regels. Na afloop van de simulatie of serious game kunnen studenten samen met de docent reflecteren op wat de cruciale leermomenten zijn van hun ervaring. De beoordeling kan gebaseerd zijn op actieve deelname en inzichten.
Podcasts
Wat is het?
Een podcast is een online audiobestand. Je kunt het zelf produceren en je studenten kunnen er altijd en overal naar luisteren. Het kan je lessen en het leren van je studenten verrijken. Je kunt kennis delen en deskundige inzichten geven door colleges of interviews op te nemen, maar je kunt het ook gebruiken voor studentenopdrachten, bijvoorbeeld door je studenten hun eigen podcast te laten maken.
Waarom het gebruiken?
Podcasts kunnen de persoonlijke band tussen student en docent versterken. Studenten geven aan dat ze het gevoel hebben een één-op-één relatie te hebben met hun docent als ze naar de podcast luisteren, wat soms nog persoonlijker kan aanvoelen dan tijdens een college. Studenten kunnen ook eigenaar worden van hun eigen leerervaring, omdat ze de podcast altijd en overal kunnen beluisteren (ook offline).
Hoe te gebruiken?
Podcasts zijn (technisch gezien) vrij eenvoudig zelf te maken, omdat je alleen een laptop, een (hoge kwaliteit) microfoon of audiorecorder en standaard audiobewerkingssoftware (zoals Audacity) nodig hebt. Voordat je begint met opnemen, moet je ervoor zorgen dat je je script, belangrijke steekwoorden of interviewvragen hebt opgeschreven. Probeer niet letterlijk voor te lezen wat je hebt opgeschreven, tenzij het een audioboek podcast is. Het is een goed idee om ingebedde vragen aan de podcast toe te voegen, dit zijn vragen voor de luisteraars om te overwegen terwijl ze naar je podcast luisteren. Volgens onderzoek kan dat ervoor zorgen dat zij de kennis beter onthouden. Houd er rekening mee dat de maximale aanbevolen lengte voor educatieve podcasts 10-15 minuten is. Als je interessante sprekers hebt kan dit worden verlengd naar 30-45 minuten.
MOOCs & SPOCs
Wat is het?
Massive Open Online Courses (MOOCs) zijn gratis online academische cursussen voor een wereldwijd publiek die door universiteiten op verzamelplatforms worden gepubliceerd. Het is altijd online beschikbaar, dus er is geen vaste startdatum of looptijd voor het volgen van een cursus.
Small Private Online Courses (SPOCs) zijn online academische cursussen voor een beperkt aantal deelnemers (meestal 20-50 studenten) die op Brightspace worden gepubliceerd. Cursussen hebben een vaste startdatum en een vooraf vastgestelde looptijd, dus er zijn deadlines. In de meeste gevallen moeten deelnemers zich aanmelden om te mogen deelnemen aan een SPOC en is het niet gratis.
Waarom het gebruiken?
Met behulp van MOOCs kun je een breder publiek bereiken, omdat het wereldwijd beschikbaar is. Ze bieden ook flexibiliteit: studenten kunnen de leerstof bestuderen waar en wanneer ze maar willen. Ze kunnen de vaardigheden van studenten helpen ontwikkelen of verbeteren en ze kunnen de kennis van studenten opfrissen of verdiepen.
Met een SPOC heeft de docent meer direct contact met de studenten. Er zijn meer mogelijkheden voor discussies en verdieping van de kennis van de studenten en er kunnen live (synchrone) elementen aan de cursus worden toegevoegd, zoals vraag- en antwoordsessies.
Hoe te gebruiken?
Als docent bereid je alles voor en neem je de online videocolleges op, schrijf je de teksten, geef je de vraag- en antwoordsessies (indien beschikbaar) en bedenk je de opdrachten/toetsen. De cursisten volgen de colleges, maken de toetsen en wisselen ideeën uit.