Onderwijskundig ontwerp

In dit artikel worden de basisprincipes van het ontwerpen van onderwijs uitgelegd: hoe je haalbare leerdoelen formuleert, onderwijs- en leeractiviteiten vindt die studenten helpen deze leerdoelen te bereiken en beoordelingen ontwerpt om na te gaan of je studenten inderdaad de leerdoelen hebben bereikt die jij (en je collega's) voor hen hebben vastgesteld. Kortom, in dit artikel wordt het principe van "constructive alignment" uitgelegd.

Constructive alignment

Wat is het?

Het principe van constructive alignment van Biggs en Tang (2011) * stelt dat je realistische en haalbare leerdoelen voor je studenten moet formuleren. Om studenten te helpen deze doelen te bereiken, moet je onderwijs- en leeractiviteiten ontwerpen die in overeenstemming zijn met de leerdoelen. Gaandeweg moet je ervoor zorgen dat de studenten de leerdoelen bereiken door hen te beoordelen met toetsmethodes die gericht zijn op de leerdoelen. Je vak is goed afgestemd als je leerdoelen, onderwijs- en leeractiviteiten en feedback en toetsvormen allemaal op hetzelfde niveau liggen en over dezelfde inhoud gaan.


Constructive alignment pyramid
Constructive alignment (Biggs & Tang, 2011)

* Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university. McGraw-hill education (UK).

Hoe gebruik je het?

Door expliciet te zijn in wat je verwacht dat studenten kunnen doen met de vaardigheden en kennis die in je vak worden besproken, help je studenten om hun aandacht te richten op relevante aspecten van het vak en de lessen. Het helpt je ook om de belangrijkste elementen van je vak of les te identificeren.

Enkele suggesties voor het implementeren van constructive alignment in je vak:

  • Voordat je begint moet je duidelijke en meetbare leerdoelen (her)definiëren. Wat moeten je studenten weten en wat moeten ze kunnen doen na je les en/of vak? Je kunt de Leerdoelen Generator gebruiken om je te helpen bij het (her)formuleren van je leerdoelen.
  • Denk na over hoe academische ontwikkeling binnen je programma, met daarin vaardigheden, attitudes en persoonlijke ontwikkelingsdoelen, worden weergegeven en geoefend. Hoewel deze academische doelstellingen misschien niet altijd expliciet worden getraind, maken ze deel uit van de eindtermen van een opleiding.
  • Houd je leerdoelen in gedachten wanneer je beslist welke toetsvorm je wilt gebruiken, want sommige soorten leerdoelen passen beter bij bepaalde vormen van toetsing dan andere soorten.
  • Voordat je begint met plannen en voorbereiden, bedenk welke activiteiten de studenten moeten doen om de gestelde doelen te bereiken. Zorg voor variatie en complexiteit, en zorg voor de academische uitdaging waar de Universiteit Leiden om bekend staat.
  • Maak ruimte in je cursus en/of les om de leerdoelen te bespreken. Door je lessen duidelijk te koppelen aan de beoogde doelstellingen worden studenten bewust gemaakt van wat ze kunnen verwachten te leren en waarop ze beoordeeld zullen worden. Als studenten zich ervan bewust zijn dat ze werken aan het bereiken van de leerdoelen, helpt dat hen om zich beter te concentreren tijdens de lessen.

Voor meer informatie over constructive alignment, zie deze Engelse video op YouTube van de RISBO (EUR).

FAQ

Bekijk dit interactieve overzicht met onderwijsactiviteiten die je in jouw onderwijs kunt toepassen.

Op de medewerkerswebsite staat momenteel de meest actuele informatie over het organiseren van digitaal toetsen.

Stuur ons een e-mail via hello@llinc.leidenuniv.nl

bekijk alle FAQ

Gerelateerde artikelen

  • De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp:…

  • Om interactiviteit en samenwerking in de les te stimuleren, hebben we een overzicht gemaakt van onderwijsactiviteiten die je kan toepassen in je onderwijs.

  • Het bijhouden van de voortgang van studenten is cruciaal om studenten in staat te stellen de gewenste leerresultaten van je cursus te bereiken. Wanneer je een cursus…