Pauze procedure

Studenten krijgen tijdens de les de tijd om informatie te verwerken en zich te concentreren op relevante onderwerpen.
  • Individueel
  • Tweetallen
  • <5 minuten
  • Toetsen
  • Onthouden
  • Begrijpen

Wanneer gebruik je het?

  • Als je de aandacht van de studenten wilt vasthouden als je merkt dat het begint te verslappen.
  • Als je actief luisteren wilt stimuleren.
  • Als je studenten tijd wilt geven om hun notities bij te werken.
  • Als je wilt beoordelen in hoeverre de studenten de onderwerpen begrijpen die worden besproken.

Instructies voor de activiteit

Voorbereiding

  • Structureer je les in stukken van 12-15 minuten of per hoofdonderwerp.

Stappen

  1. Instrueer
    Laat de studenten aan het begin van de les weten dat ze tijdens de les de tijd krijgen om hun aantekeningen bij te werken. Begin met het onderwijzen van het eerste stuk of hoofdonderwerp.
  2. Pauzeer
    Geef de studenten 2-3 minuten om hun notities bij te werken en de hoofdpunten en/of de vragen die ze nog hebben op te schrijven.
  3. Deel
    Laat de studenten in tweetallen of als groep hun belangrijkste conclusies en mogelijke vragen met elkaar delen.

Tips voor implementatie & variatie

  • Online onderwijs: Je kunt de chat of het ingebouwde whiteboard in het videoplatform gebruiken om de studenten hun 3-5 belangrijkste conclusies en/of eventuele vragen te laten delen.
  • Je kunt je studenten vragen om hun aantekeningen per pauze telkens met een andere student te bespreken. Op die manier kunnen ze van anderen leren dan alleen van hun vrienden.

Ondersteunende tools