Veelgestelde vragen

Deze pagina dient als aanvulling op de pagina's die via het linker menu te vinden zijn en biedt een overzicht van de veelgestelde vragen. Mocht je na het doornemen van de pagina's, handleidingen en veelgestelde vragen nog steeds vragen hebben, neem dan contact op met de helpdesk.

Lesgeven op afstand

Studenten met extra behoeften kunnen contact opnemen met studentencentrum Plexus voor ondersteuning bij studeren op afstand. Voor meer informatie raden we je aan om deze pagina te raadplegen.

Niet alle beschikbare tools zijn geschikt voor lesgeven op afstand. Als je op zoek bent naar specifieke informatie over bepaalde tools, kijk dan eens op deze pagina. Raadpleeg de ondersteuning binnen jouw faculteit wanneer je een tool wilt gebruiken die niet in dit overzicht te vinden is.

De Universiteitsbibliotheek Leiden biedt veel online diensten aan, zoals digitale collegeplanken, informatie over auteursrecht, ondersteuning op het gebied van informatievaardigheden, hulp met het creëren van links naar tijdschriftartikelen en (e-)boeken, videodiensten en online workshops. Bezoek hun website voor meer informatie.

Tools

Volg de stappen in deze handleiding om toegang te krijgen tot Kaltura Live Room. Als dit niet werkt kan het zijn dat je nog geen toegang hebt. Neem contact op met de ISSC Helpdesk om een account aan te vragen.

Je kunt alleen studenten vinden die al eens eerder zijn ingelogd via https://video.leidenuniv.nl/. Als ze eenmaal zijn ingelogd kun je ze vinden. Je kan ook besluiten om de Live Room link te delen in plaats van je studenten uit te nodigen. De studenten kunnen dan zelf in de Live Room komen.

Het is mogelijk om externen uit te nodigen voor je Live Room. Dit kan je doen door ze een “direct invite link” te sturen. In de Live Room kun je deze vinden under “invite”. Je hebt ook de mogelijkheid om deze met een wachtwoord te beschermen. Dit wordt aangeraden omdat je hiermee controle hebt over wie toegang heeft tot je Live Room.

Ook als je niet de rechten hebt om een nieuwe Live Room aan te maken wil je misschien wel de rechten om de microfoon van deelnemers aan of uit te zetten, de chat te bekijken en vragen beantwoorden, of je eigen onderdeel hosten tijdens een hoorcollege. In dat geval kan de docent je toegang geven tot de Live Room door de volgende stappen in de handleiding te volgen.

Ja, je kan een sessie opnemen. Als je ervoor kiest om je sessie op te nemen, neem dan eerst deze Privacy Guidance richtlijnen [LINK] door. Verder is het belangrijk dat je studenten aan het begin van de les verteld dat je de sessie zal opnemen. Het is belangrijk dat zij hun rechten weten zoals het aanhouden of uitzetten van hun webcam.

  1. Vraag je studenten om hun webcam uit te zetten, dit helpt met het beter managen van de bandbreedte.
  2. Een telefoon als ‘hotspot’ gebruiken werkt soms beter dan wifi, mits hun internet databundel hiervoor groot genoeg is.
  3. Je kunt je Live Room sessies ook opnemen en deze later op Brightspace delen.

Hun computers gaan automatisch in de slaapstand omdat zij hun computermuis lange tijd niet hebben bewogen. Zij moeten hun voorkeuren wijzsigen of de slaapmodus volledig uitschakelen in hun computerinstellingen.

Dit probleem kan voorkomen wanneer een docent zelf niet op ‘live’ staat. Als de Live Room als werkgroep (webinar) is aangemaakt kan het zo zijn dat niet iedereen automatisch ook op ‘live’ staat, dit geldt ook voor de docent(en). In dit geval is een groen scherm te zien, en werken zowel audio als video ook na activatie niet. In het deelnemers panel (participants panel) kun je op de ‘live’ knop drukken om alles aan te zetten.

Elke Room is unique, maar het is wel mogelijk om dezelfde Room op hetzelfde moment te gebruiken voor verschillende groepen. Dezelfde Live Room kan niet gebruikt worden voor verschillende groepen op hetzelfde moment, tenzij je plenair begint en de groep door middel van break-out sessies opgesplitst.

Kaltura Live Room werkt in Edge, Chrome, en Firefox. Andere browsers bieden niet dezelfde kwaliteit of werken helemaal niet. Het wordt aangeraden om in Firefox te werken.

De minimale hardware vereisten voor Kaltura Live Room zijn

  • Windows 7 of hoger (10 wordt aangeraden)
  • Browser (up to date): Chrome, FireFox, Edge (Chrome wordt aangeraden)
  • Pentium 4 of een moderenere SSE2 processor
  • 1Gb aan RAM

Voor een compleet overzicht aan minimale vereisten met betrekking tot internet, tablets, of mobiele telefoons kun je deze pagina raadplegen.

  1. Als je problemen met Kaltura ondervind, ga dan eerst naar kalturavirtualstatus.kaltura.com om na te gaan of het probleem aan hun kant ligt.
  2. Vraag deelnemers altijd om Firefox (of Google Chrome) te gebruiken als browser wanneer ze Kaltura gebruiken. Ze kunnen de technische vereisten vinden via Kaltura Test pagina.
  3. Raadpleeg de troubleshooting pagina van de bibliotheek van de Universiteit Leiden.
  4. Zorg ervoor dat je een stabiele internetverbinding hebt door deze tips voor internet connectiviteit door te nemen.

Wanneer je deze foutmelding krijgt krijgt heb je waarschijnlijk een speciaal karakter in je channel titel staan. Zorg ervoor dat je speciale karakters verwijderd. Hieronder valt ook het ampersand, ofwel ‘en’ (&) teken.

Soms zijn Live Rooms niet goed gelinkt aan de kanalen. Wij werken momenteel met Kaltura aan dit probleem. Voor nu is het het beste om een nieuw kanaal aan te maken met de juiste settings en Live Room toe te staan. Dit lost meestal het probleem op. Je kan het oude kanaal vervolgens verwijderen.

Als je de "Enable Newrow Live Room" knop niet ziet komt dit waarschijnlijk doordat je niet de rechten hebt om een nieuwe Live Room aan te maken. Zorg ervoor de je minstens één keer bent ingelogd op het video portaal of vraag een account aan bij de ISSC Helpdesk.

Je kunt dit PowerPoint bestand downloaden om je studenten bij aanvang van de les te informeren over het gedrag dat je van ze verwacht (online etiquette) en de functionaliteiten van Kaltura Live Room.

Voor meer informatie kun je de medewerkerswebsite bezoeken.

Microsoft biedt veel up-to-date trainings- en ondersteuningsmateriaal aan. Neem een kijkje om de informatie te vinden waar je naar opzoek bent:

  1. De zoek methode
    Je kunt anderen per persoon vinden en toevoegen via hun studenten nummer of achternaam. In deze handleiding vind je meer informatie.
  2. Deel een team code of link
    Je kan een team code of directe link genereren voor je studenten. Deze methode is sneller dan de “zoek methode”, maar aangezien iedereen met de link of code toegang kan krijgen tot je team brengt dit wel veiligheidsproblemen met zich mee.

Je kunt deze handleiding raadplegen voor meer informatie over beide opties.

Nee, op dit moment is dit niet mogelijk.

Ondanks dat in bulk toevoegen technisch gezien mogelijk is, is het ISSC momenteel niet in staat om het in bulk toevoegen van studenten te ondersteunen, aangezien er onder de huidige capaciteit en prioritisering geen betrouwbaar script voor ontwikkeld en getest kan worden. Dit kan veranderen in de toekomst.

Het ISSC is wel in staat om een groot aantal aan Microsoft Teams op te zetten als ze de namen van de gebruikers hebben.

Voor mentorgroepen en andere privé groepen geldt voor nu het volgende advies:

  1. Volg deze instructies om een code aan te maken waarmee studenten toegang kunnen krijgen, stuur deze naar je studenten, en laat ze zichzelf aanmelden.
  2. De volgende stap is om per groep een privé kanaal te maken, en de mentor of tutor de studenten aan deze groepen toe te laten voegen. Op deze manier verdeel je deze handmatige taak over meerdere mensen en verlicht je de druk omdat het in dit geval gaat om het toevoegen van rond de 15 studenten.

Belangrijk: er bestaan niet ondersteunde plugins voor het bulk toevoegen die nogg door Microsoft ontwikkeld zijn. We adviseren echter deze niet te gebruiken, aangezien dit wat technische kennis van de medewerker vereist. Het ISSC kan niet assisteren in het toevoegen zelf of onverwachte problemen die kunnen voorkomen zoals studenten die niet met hun UCLN account worden toegevoegd waardoor sommige scripts binnen Microsoft Teams zonder waarschuwing stoppen met werken.

Tijdens een gesprek kan je de link van het gesprek vanuit de deelnemers lijst kopiëren en met anderen delen via e-mail.

Als je Microsoft Teams al gebruikt zul je uit je privé account moeten uitloggen, en inloggen met ULCN-username@vuw.leidenuniv.nl (let op! Dit is niet hetzelfde als je email adres). Helaas is het nog niet mogelijk om met meerdere accounts ingelogd te zijn.

De app versie (waarbij je Microsoft Teams op je computer installeert) is over het algemeen veel stabieler en biedt meer functies dan de browser versie. Het is ook mogelijk om Microsoft Teams op de mobiele telefoon te downloaden en installeren zodat je meldingen ontvangt wanneer je ergens wordt genoemd, getagd, of gebeld.

Om toegang te krijgen tot Microsoft applicaties (zoals Outlook of Teams) zul je twee-factor authenticatie moeten instellen. Dit kan door middel van de authenticatie app, of een sms/bel verificatie. Voor meer informatie over deze veiligheidsfunctie kun je terecht op de medewerkerswebsite.

Microsoft Teams en Skype for Business halen hun informatie uit de hoofd database van Outlook, je zal je foto dus in deze hoofddatabase moeten veranderen voor hij verschijnt in de tools.

Dit is hoe je jouw profielfoto kan veranderen:

  1. Ga naar https://webmail.campus.leidenu...
  2. Klik op het tandwiel icoontje rechts bovenaan het scherm, en selecteer Opties.
  3. Klik op Algemeen aan de linkerzijde om een drop-down menu te openen.
  4. Klik op ‘Mijn account’.

Selecteer je profielfoto (leeg) om een foto van jezelf te uploaden.

Het duurt even voor Microsoft Teams en Skype deze profielfoto verandering verwerkt hebben.

Vormen & activiteiten

Didactiek

Hybride onderwijs is een synchrone onderwijsvorm. De ene groep studenten is fysiek aanwezig (op de campus) terwijl de andere groep studenten tegelijkertijd (individueel) online deelneemt.


Blended onderwijs heeft synchrone en asynchrone aspecten. Over het algemeen vinden de meer passieve activiteiten en/of de activiteiten die in eigen tempo kunnen worden uitgevoerd, plaats in een individuele online omgeving (asynchroon). De docent en studenten komen allemaal tegelijkertijd samen, in de klas of online, om tijd te besteden aan meer interactieve activiteiten, zoals discussies, simulaties en feedback (synchroon).