Toetsing

Het bijhouden van de voortgang van studenten is cruciaal om studenten in staat te stellen de gewenste leerresultaten van je cursus te bereiken. Wanneer je een cursus (her)ontwerpt, is het belangrijk om voor elke activiteit te beslissen welk type toetsing en feedback je geeft en hoe deze zal worden gegeven.

Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, kun je tijdens je cursus kiezen tussen twee verschillende soorten toetsing.

Formatieve toetsing

Het doel van formatieve toetsing is om het leerproces van leerlingen te monitoren. Het wordt gebruikt tijdens je cursus om te kijken hoeveel je studenten tot dan toe geleerd hebben en om te kijken welke onderwerpen of onderdelen beter moeten worden toegelicht. Formatieve toetsing is niet voor een cijfer, maar voor jou als docent om meer inzicht te krijgen in hoe je je cursus kunt aanpassen aan de behoeften van je studenten en het helpt je studenten om zich te concentreren op wat goed gaat, wat verbeterd moet worden en hoe ze aan die aspecten kunnen werken.

Houd in gedachten:

  • Stel specifieke en duidelijke vragen. Bijvoorbeeld: vragen als “Hoe verhoudt dit zich tot model a en b?” of “Wat is het verschil tussen theorie a en b?” helpt studenten zich te concentreren op wat belangrijk is en welke vaardigheden en kennis ze moeten toepassen.
  • Geef aan waar en hoe de leerlingen de vragen moeten beantwoorden. Gebruik bijvoorbeeld een discussieforum in Brightspace, de chat of een poll in de videotool of PresentersWall om hun antwoorden te verzamelen.
  • Quizzen kunnen automatisch directe feedback verschaffen. Het enige dat je hoeft te doen is een quiz aan te maken in Brightspace, Kaltura Live Room, Microsoft Teams of Zoom en de juiste antwoorden en feedback eenmalig in te vullen. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je eventueel ook open vragen gebruiken. Deze vorm kan goed gebruikt worden voor zelfbeoordelingen en examenvoorbereiding. Meer informatie over hoe je dit kan doen kun je vinden op deze Brightspace Screensteps pagina of in deze Kaltura blog van de bibliotheek (EN). Gebruik deze tips en adviezen van Brigham Young University om meerkeuzevragen van goede kwaliteit te maken.
  • Als docent wordt er van je verwacht dat je feedback geeft aan de studenten. Studenten hechten grote waarde aan je mening en oordeel, willen graag weten hoe ze ervoor staan, maar het geven van feedback kost veel tijd. In sommige gevallen kan peer feedback net zo effectief zijn, met als extra voordeel dat beide partijen kunnen leren van het proces en het bijdraagt aan de academische ontwikkeling van je studenten. Lees deze pagina voor meer informatie.

Summatieve toetsing

Het doel van summatieve toetsing is om het leren van de student aan het einde van de cursus te evalueren. Het is een manier van beoordelen die met name wordt gebruikt om een eindcijfer of beoordeling te geven. Het is ook een manier om de prestaties van de studenten te standaardiseren, zodat de resultaten vergeleken kunnen worden.

FAQ

Op de medewerkerswebsite staat momenteel de meest actuele informatie over het organiseren van digitaal toetsen. Je kunt ook de Engelse webinars 'Online formative assessment' en 'Online assessment for remote teaching' kijken (log in met je ULCN-personeelsaccount) of lees de Universiteit Leiden handleidingen 'Handleiding Digitaal toetsen' en 'Tips for tests and assessment' (ENG).

bekijk alle FAQ

Gerelateerde artikelen

  • De ‘Roadmap to Flexible Education’ is een handig, interactief document om te raadplegen ter voorbereiding op het (online) onderwijs. Het omvat drie fasen van het cursusontwerp:…

  • In dit artikel worden de basisprincipes van het ontwerpen van onderwijs uitgelegd: hoe je haalbare leerdoelen formuleert, onderwijs- en leeractiviteiten vindt die studenten helpen…