Toetsen op afstand

Wanneer je je cursus (her)ontwerpt, maak dan voor iedere activiteit de keuze welk type beoordeling en feedback je wilt geven en op welke manier.

De meest actuele informatie rondom digitaal toetsen wordt momenteel op de medewerkerswebsite gepubliceerd.

Met een ULCN medewerkersaccount kun je toegang krijgen tot de volgende bronnen:

De volgende bronnen geven meer informatie over digitaal toetsen:

  • Wanneer je je studenten feedback wilt geven.
  • Wanneer je inzicht wilt krijgen in de noden van je studenten zodat je je cursus daar het beste aan kunt aanpassen.
  • Wanneer je je studenten een eindcijfer of beoordeling wilt geven.
  • Formatieve vs. summatieve beoordeling: Gedurende de cursus kun je kiezen tussen twee verschillende types beoordeling, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Formatieve beoordeling wordt gebruikt tijdens je cursus om te kijken hoeveel je studenten tot dan toe geleerd hebben en om te kijken welke onderwerpen of gedeelten beter moeten worden toegelicht. Formatieve beoordeling is niet voor een cijfer, maar voor jou als docent om meer inzicht te krijgen in hoe je je cursus kunt aanpassen aan de noden van je studenten. Summatieve beoordeling echter is een manier van beoordelen die met name wordt gebruikt om een eindcijfer of beoordeling te geven. Het is ook een manier om de prestaties van de studenten te standaardiseren, zodat de resultaten vergeleken kunnen worden.
  • Direct feedback: Quizzen kunnen automatisch direct feedback verschaffen. Het enige dat je hoeft te doen is een quiz aan te maken in Brightspace of Kaltura Live Room en de juiste antwoorden en feedback eenmalig in te vullen. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je eventueel ook open vragen gebruiken. Deze vorm kan goed gebruikt worden voor zelfbeoordelingen en examenvoorbereiding. Meer informatie over hoe je dit kan doen kun je vinden op deze Brightspace Screensteps pagina of op deze Kaltura blog van de bibliotheek. Gebruik deze tips en adviezen van Brigham Young University om kwalitatieve multiple choice vragen te maken.
  • Peer feedback: Als een docent ben je de verwachte bron wanneer het neerkomt op feedback. Studenten hechten grote waarde aan je mening en oordeel, willen graag weten hoe ze ervoor staan, maar het geven van feedback kost veel tijd. In sommige gevallen kan peer feedback net zo effectief zijn, met de toegevoegde waarde dat beide partijen kunnen leren van het proces en het bijdraagt aan hun academische ontwikkeling.
  • Gebruik rubrics en schep verwachtingen: Wanneer je je studenten van feedback en cijfers voorziet, wordt het aangeraden om rubrics te gebruiken en bij je studenten verwachtingen te scheppen over wat ze zullen ontvangen.
  • Quiz op Brightspace of Kaltura Live Room.
  • Peer feedback.
  • Eindopdracht.