Webinar

Wanneer je grote groepen wilt bereiken in een online omgeving en toch interactie met hen wilt hebben, is een webinar (online hoorcollege) de ideale oplossing. Je kunt webinars gebruiken voor korte lezingen met interactieve elementen, zoals quizzen, stemmen en een chat. Het webinar-format wordt vaak gebruikt wanneer er gewisseld moet worden tussen plenaire sessies en interactie in kleine groepen, met behulp van zogenaamde breakout-sessies.

  • Als je een grote groep studenten wilt bereiken en interactieve elementen wilt gebruiken.
  • Als je gebruik wilt maken de mogelijkheid om studenten deel te laten nemen aan kleine break-out sessies tijdens de webinar.
  • Als je nieuwe informatie wilt uitleggen of wilt voorleggen aan de studenten.
  • Wanneer je een interactieve lezing of college wilt vervangen.
  • Interactiviteit is belangrijk: Als je niet van plan bent om interactieve elementen in je sessie te gebruiken, is het zeer aan te raden om in plaats daarvan gebruik te maken van videocolleges. Eenmaal gemaakt kunnen deze video's jarenlang gebruikt worden. Je kunt ook een kijkje nemen op de pagina Gebruik van Open Educational Resources om inspiratie op te doen.
  • Gebruik een moderator: Je kan gebruik maken van een moderator om de discussies in de chat te begeleiden en ondersteun de deelnemende studenten als ze vragen of (technische) problemen hebben. We raden je aan om de pagina Toevoegen van een moderator te bekijken.
  • De webinar opnemen: Het is mogelijk om de webinar op te nemen en te delen, maar houdt hierbij wel rekening met deze privacy richtlijnen voor opname.
  • Overschat de technische vaardigheden niet: Hoewel studenten gewend zijn aan het werken met computers en vaak al verschillende platformen kunnen gebruiken, is het niet vanzelfsprekend dat ze alles meteen begrijpen. Neem de tijd om de gebruikte tools en diens functionaliteiten uit te leggen of om tutorials te geven.
  • Gebruik niet teveel tools: Er zijn veel tools en applicaties beschikbaar om online webinars te ondersteunen. Het is aan te raden om gebruik te maken van een minimale hoeveelheid tools en alleen uit te breiden wanneer je je comfortabel genoeg voelt.
  • Webinar in hoorcollegestijl: Tijdens een webinar kan een verkorte versie van een hoorcollege worden gegeven. Zorg ervoor dat je de inhoud in kleinere stukken verdeeld om de aandacht van de deelnemers vast te houden. Dit kan je doen door de korte informatieve sessies af te wisselen met activiteiten, zoals breakout sessies, quizzen en discussies.
  • Studenten geven college: In plaats van zelf alle concepten uit te leggen, kun je de studenten vragen een bijdrage te leveren aan het college. Laat ze een korte presentatie voorbereiden over een theorie of concept en voeg zelf aanvullende informatie toe wanneer dat nodig is. Deze presentatie kan ook gebruikt worden als een formatieve beoordeling en - wanneer deze wordt opgenomen - als informatiebron worden gebruikt tijdens de rest van het programma.
  • Gastcollege: Gastsprekers kunnen worden uitgenodigd als co-host van een webinar, om hun ervaringen met de studenten te delen. Je kunt je gasten helpen door een speciale tijdsspanne aan te bieden, een format om binnen te werken en informatie over de verschillende activiteiten die ze kunnen gebruiken.
  • Evaluatie & Informele beoordeling: Gebruik de webinar om de inhoud van het programma te bespreken of gebruik vragen om de kennis van studenten over een theorie of onderwerp te testen. Met behulp van de quizzen kunt je de leerlingen een digitale formatieve toets laten maken, waarbij elk antwoord direct na afloop van de vraag besproken kan worden. Dit format kan gebruikt worden ter voorbereiding op toetsen of om een informele beoordeling uit te voeren zodat de studenten hun kennis kunnen toetsen. Ook is deze methode geschikt om je programma met de studenten te evalueren.
  • Het delen van video’s: Je kunt bestaande (of nieuwe) video’s en materialen gebruiken als onderdeel van de webinar om voorbeelden, demonstraties of tutorials te tonen. Denk eraan om deze video's kort (6-8 minuten) en relevant te houden voor alle deelnemers.